Svenska Fotbollförbundet

F18/88: Förlust i årets sista match

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 09:31 CET

Tyskland och Sverige är båda klara för andra rundan i kvalet till U19-EM. På onsdageftermiddagen möttes lagen i en vänskapslandskamp iKamen utanför Dortmund. Tyskland vann med 2-0.
Sverige gjorde en mycket bra första halvlek och hade tre riktigt bra avslut genom Rebecca Jonsson efter framspel av Hanna Folkesson.

Tyskland tog ledningen på ett inlägg från kortlinjen efter ett olyckligt svenskt ingripande. Andra målet var en nick efter hörna.

Andra halveks bästa svenska målchans var när Ida Brännström kom aningen för sent för att tåa in Emma Lundhs inlägg.

Förbundskapten Calle Barrling kommenterar:
- Först i andra halvlek märktes det att ena laget är i inledningen av sin och det andra i avslutningen på sin säsong. Vi gjorde en mycket stark första halvlek, men i andra började det bli segt. Försvararna ställdes inför många utmaningar och klarade det bra.Tyskland ägde bollen för det mesta men kunde inte ta ut någon seger i förskott. Våra tjejer kämpade ända in i slutminuten.

1 november 13.30
Jahnstadion, Kamen
Tyskland-Sverige 2-0 (1-0)
Mål, Susanne Hartel (24), Carolin Schiewe (73)
Sverige: 12 Nina Fellbrandt (1 Anna Wahlström,46) - 6 Emma Berglund, 4 Petronella Ekroth. 3 Michelle Lilja, 7 Julia Bhy (5 Emelie Ölander,46) - 10 Hanna Folkesson(13 Johanna Jönsson, 78), 8 Josefin Johansson, 9 Petra Larsson, 11 Louise Fors (15 Ida Brännström, 69) - 18 Rebecca Jonsson (14 Emma Lundh, 46), 16 Linnea Liljegärd (17 Lina Frank. 69)
Ersättare, ej inbytt: Malin Levenstad (skadad).

Publik: 4.131