Få stopp på sextrakasserierna i försvaret!

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 16:57 CET

Vänsterpartiets riksdagsledmot i försvarsutskottet Gunilla Wahlén kräver att regeringen vidtar åtgärder mot sexuella trakasserier inom försvarsmakten. Upprepade rapporter och vittnesmål visar på att problemen är stora, och Wahlén vill nu ha besked från försvarsministern om hur situationen ska kunna ändras.

- Det är uppenbart att försvarsmakten genomsyras av en könsmaktsstruktur som leder till kränkningar. Åtgärder för att komma åt de bakomliggande grundorsakerna till det måste till, menar Gunilla Wahlén.

I veckan lämnade värnpliktsrådets första kvinnliga ordförande sitt uppdrag och berättade då om allvarliga problem med sexuella trakasserier och mobbning mot kvinnliga värnpliktiga. ”Om försvaret ska överleva som könsneutral organisation, måste det in flera kvinnor. Och det måste ske snart”, kostaterade hon enligt TT.

Vänsterpartiet har lämnat i en motion till riskdagen krävt en omställning av försvaret för att öka andelen kvinnor från 4 till 40%, och dessutom menar Wahlén att det behövs omfattande satsningar för att öka kunskaperna och medvetenheten om sexualiserat våld och trakasserier hos såväl anställda inom alla försvarets områden och nivåer, som hos värnpliktiga.

- Jag vill ha ett konkret svar på hur regeringen tänker se till att arbetet mot sexuella trakasserier prioriteras, säger Gunilla Wahlén som idag lämnar in en interpellation till försvarsministern i ämnet.

För mer information kontakta:
Gunilla Wahlén, riksdagsledamot, 070 343 96 34
Tora Breitholtz, pressekreterare, 070 739 97 07

Läs vänsterpartiets motion "Jämställdhet i försvarsmakten" här