Panang Kommunikation AB

Får du ge blod på betald arbetstid?

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2013 08:32 CEST

Med jämna mellanrum råder det blodbrist på de svenska blodcentralerna, och 2012 minskade den totala blodgivarkåren i landet med 17 000 personer jämfört med året innan. I Dalarna har företag och andra organisationer börjat göra sitt för att trygga de lokala blodbankerna.

I dagsläget är drygt 60 företag certifierade av länets blodcentraler. För att få certifieringen har de gått med på att låta sina medarbetare ge blod på arbetstid. Man ska dessutom aktivt informera de anställda om möjligheten.

Med på listan över certifierade organisationer finner vi bland andra stora arbetsgivare som Haglöfs, Borlänge Kommun och Mora of Sweden. Även mindre företag som GFD Webbyrå i Falun finns med. GFD Webbyrås vd Jonas Grenfeldt är trombocytgivare vilket innebär att lämnar blod ungefär tio gånger per år, mot normala fyra.

- Men jag får tillbaka allt utom blodplättarna efter att blodet har centrifugerats i en maskin, och förlorar inget järn, säger han.

Han är positiv till tanken att låta anställda ge blod på betald arbetstid och tycker att fler organisationer borde kunna ge sin personal möjligheten att bidra till de livsviktiga blodreserverna (blodcentralerna själva bedömer att omkring en tredjedel av de 93 000 blodtransfusioner som gavs 2012 var direkt livräddande).

Jonas Grenfeldt har förståelse för att det i en del organisationer och branscher helt enkelt är svårt att komma iväg under arbetsdagen, men menar också att långt fler än dagens 64 organisationer borde kunna certifiera sig officiellt. Samtidigt som man gör en insats, får man också en liten hälsokoll då personalen på blodcentralen tar blodtrycket och testar blodet för sjukdomar och järnbrist.

- Ger man blod så handlar det om max en timme fyra gånger om året, säger han. Jag hoppas att det på sikt kan bli gängse norm att alla i Dalarna som vill ge blod också ska kunna göra det på normala timmar.

Mer info:

Lista över certifierade blodgivarföretag i Dalarna
Fakta om trombocytgivning

GFD Webbyrå är Dalarnas största webbyrå och arbetar med webbproduktion och digital marknadsföring. För bildmaterial och mer information:

vd Jonas Grenfeldt

T: 0733663007