Rikskonserter

Fabio Biondi & Europa Galante

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 11:49 CEST

Italiens internationellt mest kända barockensemble gästar Sverige.

Fabio Biondi & Europa Galante framträder regelbundet på världsscener som La Scala i Milano, Concertgebouw i Amsterdam och Royal Albert Hall i London. Under november gör de sin andra Sverige-turné för Rikskonserter och
bjuder då på musik av mästarna Telemann, Vivaldi och Sammartini.

Europa Galante bildades 1990 när violinisten Fabio Biondi samlade några av Italiens främsta musiker kring sig. Repertoaren spänner över känd och okänd musik från tre århundraden, något den omfattande och ofta prisbelönta diskografin vittnar om. Här ryms Vivaldis De fyra årstiderna och Corellis Concerti Grossi vid sidan om operor av Händel och Scarlatti liksom musik av Bach fram till Schubert och Schumann.

Fabio Biondi — som också framträder som solist och dirigent med en rad olika orkestrar runt om i världen — föddes i Palermo och började sin internationella karriär vid tolv års ålder. Sedan dess har han drivits av sin aldrig sinande nyfikenhet på att framföra barock på originalinstrument. Idag förkroppsligar Fabio Biondi & Europa Galante mer än någon annan det eviga sökandet efter det autentiska språket.

Denna gång bjuder Europa Galante på italienska och tyska höjdpunkter. Av Telemann framförs Uvertyr i g-moll ”La changeante” och Ouverture à quatre i F-dur samt konsert i C-dur för två violiner, av Vivaldi konserterna för violin och stråkar ”L’amoroso” samt för violin, stråkar och generalbas ”La tempesta di mare” och av Sammartini uvertyren Memet.

”The thrillingly articulated period instruments of Fabio Biondi’s Europa Galante have set the pulse racing!” The Times

Pressbild:

Turné:

4/11 Göteborg, Konserthuset kl 19:30 (Göteborgs Symfoniker AB)
5/11 Göteborg, Konserthuset kl 18:00 (Göteborgs Symfoniker AB)
6/11 Stockholm, Nybrokajen 11 kl 15:00 (Stockholm Early Music Festival/Early Music Live!)
7/11 Västerås, Konserthuset kl 16:00 (Västmanlandsmusiken)
9/11 Säffle, Centrumkyrkan kl 19:00 (Säffle Musikförening)
10/11 Järnboåsen, Järnboås kyrka kl 19:00 (Jernboåsens Kammarmusikförening)
11/11 Vara, Konserthuset kl 19:30 (Vara Konserthus)
13/11 Halmstad, Stadsbiblioteket kl 16:00 (Kulturförvaltningen i Halmstad/MusikHalland)
14/11 Varberg, Varbergs Teater kl 19:00 (Varbergs Konsertförening/Musik i Halland)

Mer information:

producent Mats Broström, tel. 08-407 16 76
produktionssamordnare Lilian Rodenstedt, tel. 08-407 16 58
kommunikatör Jan Kask, tel. 08-407 16 88.