Fabulous Arts Sweden AB

Fabulous Arts skapar inredning av befintliga konstverk

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2013 14:23 CET

Fabulous Arts samarbetar med konstnärer som vill ge nytt liv åt sina verk genom att låta dem återuppstå i nya former. Att återge ett konstverk på inredningsdetaljer ger möjlighet till att fler kan få njuta av ett vackert konstverk i sitt hem.

Vår grundidé är att skapa en varmare känsla i hem och miljöer genom att sätta konst på inredningsdetaljer. I varje produkt vi tar fram låter vi alltid originalmålningens proportioner bestämma form och storlek så känslan i motivet kan leva vidare, precis som konstnären skapade det, säger Ann Hallenberg, en av grundarna.

KOLLEKTIONEN
Kollektionen består av inredningsaccessoarer som kuddar, brickbord, pallar, sittpuffar, rullgardiner och för köket skärbrädor och brickor i olika former – allt tillverkat i Sverige. Det finns idag totalt nio motiv, däribland Nordic Light, Touching Life, Endless Wisdom och senaste Royal Kindness, samtliga skapade av Nina Jacucci.

– Det känns fantastiskt kul att konstverken nu får nytt liv. Produkterna återspeglar känslan och uttrycket i det ursprungliga motivet, det är det som gör kollektionen så speciell, säger Nina Jacucci.

Alla motiv i kollektionen avspeglar ett budskap som växt fram under skapandeprocessen. I Nordic Light skildras frihet och det gränslösa i en vacker horisont där det nordiska ljuset gör sig påmint. Motivet Touching Life är inspirerat av livet och alltings förgänglighet där fjärilarna står för att ta tillvara på det vackra i stunden. Endless Wisdom tar med betraktaren till fablernas värld som med ugglan berättar att alla bär på en inre visdom. Nytt för i höst är motivet Royal Kindness där ugglan fått sällskap av ett praktfullt lejon.

Touching Life - inspiration
Högupplöst version

Touching Life - skärbräda
Högupplöst version

Cirkapris: Brickbord 1 550 SEK, sittpuff 1 395 SEK, kudde från 695 SEK, rullgardin från 1 500 SEK.

Fabulous Arts ställer ut på Formex den 15 – 18 augusti. Välkommen förbi monter A19:23.

OM FABULOUS ARTS
Fabulous Arts grundades år 2012 av Ann Hallenberg och Helene Palmgren. Med ett förflutet från bank- och webbvärlden slog de sak i sin gemensamma dröm – att starta ett inredningsföretag. Efter att ha kommit i kontakt med konstnären Nina Jacucci blev affärsidén tydlig; att skapa liv åt konstverk i andra former. Där och då tog företaget Fabulous Arts fart och Nina Jacucci blev den första konstnären att sätta sina verk på de första produkterna. Alla produkter tillverkas i Sverige.
www.fabulousarts.se

För mer information eller bilder kontakta
ann@fabulousarts.se