Facit av försäljningen av OMX

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 14:50 CEST

Den borgerliga regeringen har under sin regeringsperiod snabbt sålt ut sina aktier och sitt inflytande över OMX-börsen. Börsen har sedan sålts till en blandning av amerikanska och arabiska börser med NASDAQ i spetsen. Under samma period har finansmarknadsminister Mats Odell stolt proklamerat att nu gäller Finansplats Stockholm.

- Vänsterpartiet har länge varnat för riskerna med att staten avhänder sig inflytande över en så viktig del av finanssektorn som börsen. Så sent som i höstas kritiserade vi den utarmning av kunnande och inflytande över svensk ekonomi som försäljningen av börsen utomlands håller på att leda till, säger Kent Persson, riksdagsledamot (V) i näringsutskottet.

- Nu börjar facit synas. Idag avslöjas att OMX förre vd Magnus Böcker, som slogs för en försäljning till NASDAQ, har tredubblat sin lön som vice vd i denna amerikanska börs.

- Ett fåtal inflytelserika direktörers längtan efter mer i plånboken fördunklade omdömet och avhände Sverige viktigt inflytande. Regeringen kunde bara se på eftersom man inte längre hade något inflytande över händelseutvecklingen. Resultatet är att prestigeprojektet Finansplats Stockholm för en tynande tillvaro och att människor i Sverige har förlorat ännu en bit makt, avslutar Kent Persson.

Mer information:

Kent Persson, riksdagsledamot (V), näringsutskottet, 070-235 05 45