Swish

Facit efter 6 månader med Swish: 98 procent nöjda användare

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 08:26 CEST

Idag har bankernas betaltjänst mellan mobiler, Swish, funnits tillgängligt i 6 månader. Sedan lanseringen i december förra året har tillväxten varit stark. Nu ansluter sig cirka 1 500 personer om dagen till Swish. Totalt är det nu drygt 400 000 aktiverade användare på bara sex månader och tillväxten fortsätter i planerad takt.

Även storleken på betalningarna har ökat. Snittbetalningen har ökat snabbt och är nu drygt 650 kronor. Exempelvis görs det nu drygt 600 betalningar i månaden på över 10 000 kronor.

Svenskarna verkar gilla Swish. Enligt en undersökning som Novus genomfört bland Swedbanks kunder, svarade 98 procent av Swishanvändarna att de är mycket nöjda eller nöjda med tjänsten.

För Swish har tryggheten för kunden varit en prioriterad fråga framför annan funktionalitet. Till skillnad från andra appar för betalningar kompletteras Swish med Mobilt BankID, vilket gör Swish lika säkert som internet- och mobilbanken.

De vanligaste överföringarna sker inom familjen eller mellan kompisar. Ofta i samband med restaurangbesök när notan delas. Även vid köp på Blocket, Tradera och andra sajter för begagnade saker har Swish blivit ett allt vanligare alternativ.

Swish finns för både iPhone och Android.

Under hösten kommer även Skandiabanken att ansluta sig till Swish och kunna ge sina kunder möjligheten att börja använda tjänsten.

De banker som idag är anslutna till Swish är Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.

För ytterligare information: Per Ekwall, 070-968 21 68