LO-TCO Biståndsnämnd

Fack och arbetsgivare möter Kenyas president för varaktig fred

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2010 16:48 CEST

I morgon öppnar Kenyas president Mwai Kibaki en internationell konferens i Nairobi om konfliktlösning och politisk stabilitet. 150 deltagare från 14 länder, Afrikanska Unionen, UNDP, ILO och de afrikanska fackliga kontinentorganisationerna OATUU och EATUC samt världsfacket ITUC träffas för att diskutera trepartsdialog, alltså regelbundna samtal mellan regering, fack och arbetsgivare, som modell för att lösa konflikter.

Ett mångårigt samarbete mellan svensk och afrikansk fackföreningsrörelse ligger bakom konferensen.

– Att man träffas på det här sättet är historiskt. Det är verkligen ett erkännande för facket som motor i ett lands demokratiseringsprocess, säger Leif Isaksson, internationell sekreterare på LO, på plats i Nairobi.

Att facket tar en aktiv roll i konfliktlösning är däremot inte helt nytt. Redan år 2004 började de afrikanska fackföreningar som samarbetar inom LO:s och TCO:s största utbildningsprogram PANAF, diskutera fackets betydelse för hållbar fred. Sedan dess har engagemanget för att bygga upp fredsbevarande plattformar genom social dialog blivit en del av programmet.

Och modellen har haft stor framgång. Efter turbulenta upplopp i Guinea, hösten 2009, har fackföreningsrörelsen lett folkets kamp för demokrati i landet. Ett annat exempel är Kenya, där arbetsmarknadens parter deltog i de konfliktslösande diskussionerna, efter oroligheterna i samband med valet 2007. Diskussionernas ledde bland annat fram till Kenyas nya grundlag samt införandet av en domstol för att skipa rättvisa.

Läs mer om konferensen:
Fack och arbetsgivare möter Kenyas president för varaktig fred

Följ konferensen i bild, film och via blogg:

2010 10 06

För mer information: