Föreningen afghanistansolidaritet

Fackeltåg för Afghanistan 8 oktober

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 19:25 CEST

Onsdag 8 oktober avgår fråm Slussen i Stockholm kl 18 ett fackeltåg för Afghanistan till Sergels torg där f d försvarsminister Thage G Peterson, miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand, vänsterledaren Lars Ohly och tidigare nedrustningsminister Maj Britt Theorin talar.

Huvudkravet är SLUTA BOMBA AFGHANISTAN. I exakt 7 år har USA och dess bundsförvanter hållit Afghanistan ockuperat och utsatt landet för dagliga bombningar, som mycket sällan rapporteras i de krigsförande ländernas media, däribland Sveriges.

Demonstrationen har tillkommit på Thage G Petersons initiativ efter en lång serie upprörande USA/Nato-bombningar av civila i Afghanistan.

Torsdagen 21 augusti 2008 dödades 90 människor, varav 60 barn, i den afghanska byn Azizabad utanför Shindand, söder om Herat. USA förnekade händelsen, men FN-personal styrker dödsatalet.

Läs Thage G Peterson m fl:s debattartikel i Dagens Nyheter. http://www.nyhetsbanken.se/news/view.asp?ID=45

Arrangörerna siktar på att detta ska bli det mäktigaste tåget sedan Irakprotesterna 2003. Nyligen demonstrerade 7 000 i Berlin och 3 000 i Paris för kravet att Europas stater ska sluta stödja USA:s krig i Afghanistan.

På en presskonferens kl 11 tisdag 7 oktober presenterar arrangörerna en färsk amerikansk rapport om USA/Nato:s bombningar av Afghanistan, gjord av professor Marc Herold. Presskonferensen äger rum hos Kvinnor för fred, Gamla Brogatan 27, 111 20 Stockholm. Insläpp kl 11, den som kommer senare kan ringa 0736 151 999 så öppnar vi.

För ytterligare information kontakta Stefan Lindgren, 08 508 51444, afghanistansolidaritet@gmx.net eller Bibbi Steinertz, 08 662 18 25, kff@telia.com.