Socialdemokrater för tro och solidaritet

Fackeltåg mot rasism till Martin Luther Kings minne

Pressmeddelande   •   Jan 16, 2010 16:27 CET

På måndag den 18 januari firar vi Martin Luther Kings födelsedag med utdelning av Martin Luther King-priset och ett fackeltåg mot rasism och främlingsfientlighet.

Martin Luther King-priset 2010
Går till Jason "Timbuktu" Diakité "för att han genom sin musik och sina texter inte bara avslöjar förljugenhet och intolerans utan även bygger broar mellan människor med olika ursprung, ålder och kultur. Jason är ett föredöme i fråga om personligt engagemang mot orättvisor, inskränkthet och diskriminering. Han speglar inte bara den verklighet som är utan vågar, i likhet med Martin Luther King, Jr, drömma om hur det skulle kunna vara. Med sin musik når han ut till många, i synnerhet yngre, med ett positivt budskap som verkligen behövs i vår tid."

Ceremonin och prisutdelningen
På måndag den 18 januari klockan 19 i Salemkyrkan, på Folkungagatan 90 i Stockholm.

Alla är välkomna då för firande och födelsedagsfika!

Fackeltåget avgår ca 20.30. Facklor finns att köpa på plats för 20 kronor.

Ragni Lantz, ordförande för Martin Luther King-priskommittén
ragni.l@bredband.net

Martin Luther King-priset grundades av Joe Frans och bakom priset står Afrosvenskarnas Riksförbund, Broderskapsrörelsen, Centrum mot Rasism, Kristna Fredsrörelsen och Svenska Baptistsamfundet.

Sponsorer för 2010 års pris är studieförbundet Bilda, tidningen Broderskap, tidningen Dagen, advokatbyrån Kilpatrick Stockton och tidningen Sändaren.