Fackförbundet ST

Facken uppmärksammar politiker på morden i Colombia

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2003 16:17 CET

Idag träffade Kommunal, SKTF, Akademikerförbundet SSR, ST och SEKO riksdagsledamöter från samtliga riksdagspartier för att uppmärksamma situationen i Colombia - världens farligaste land för facklig verksamhet. 2002 mördades 184 fackligt aktiva företrädare i Colombia - utan att någon har ställts till svars.

Tidigare under förmiddagen överlämnade Kommunals, SKTFs och Akademikerförbundet SSRs ordföranden ett protestbrev till Colombias president Álvaro Uribe Vélez vid Colombias ambassad i Stockholm.

1 085 000 medlemmar uppmanas skriva brev
Tillsammans har de fem fackförbunden 1 085 000 medlemmar som nu uppmanas att protestera mot våldet och situationen i Colombia genom att skriva protestbrev, som finns på förbundens hemsidor.

I samband med den internationella dagen för mänskliga rättigheter, den 10 december, pågår liknande manifestationer runtom i världen för att uppmärksamma situationen i Colombia och kampen för fackliga rättigheter, som är mänskliga rättigheter.

Manifestationerna görs inom ramen för ISKA, den globala fackliga federationen för offentligt anställda med 20 miljoner medlemmar.

För mer information, välkommen att kontakta:
Inga-Lena Wallin, internationell sekreterare, Kommunal, tel 070-629 03 37
Maria Martinsson, pressombudsman, SKTF, tel 070-655 50 48