Transportföretagen

Facket avvisar medlarnas bud – arbetsgivarna accepterar

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2016 16:18 CET

Strax före lunch på fredagen lämnade medlarna ett bud till parterna i konflikten gällande kabinanställda vid företaget GEC. Arbetsgivarsidan accepterade budet, medan Unionen avvisade detsamma, trots kraftigt höjda löner.

GECs ambition har sedan förhandlingarna inleddes i höstas varit att teckna kollektivavtal. Unionen lämnade förhandlingarna och varslade om strejk som träder ikraft måndag morgon, den 22 februari, kl 07.00, om inte parterna kommer överens innan dess.

En av de stora tvistefrågorna har varit lönen. Nu har medlare lämnat bud omfattande bland annat kraftiga lönehöjning för kabinpersonalen. Svenska Flygbranschen har tackat ja till budet men Unionen sagt nej.

- Återigen konstaterar vi att Unionen väljer konflikt. Medlarna har lämnat ett bud med kraftiga lönehöjning. Vi undrar vad som krävs för att Unionen ska bli nöjda, säger Elisabeth Holming-Schiller, tf vd Svenska Flygbranschen.

GEC anställer piloter och kabinpersonal för företaget Flybe som i sin tur är upphandlade av SAS för att flyga vissa sträckor. GEC erbjuder heltidsanställningar till marknadsmässiga löner och har en tydligt uttryckt en vilja och tagit initiativ till – i enlighet med den svenska modellen – att teckna kollektivavtal.

- Vi hoppas kunna komma i land med förhandlingarna under helgen så att vi kan undvika en strejk i nästa vecka, avslutar Elisabeth Holming-Schiller.

För mer information kontakta Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef och tf vd för Svenska Flygbranschen: 0730-447108 eller elisabeth.holming-schiller@transportforetagen.se eller Ebba Fredin, pressekreterare Transportföretagen, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

transportforetagen.se

Svenska Flygbranschen är ett av åtta förbund inom Transportföretagen. Svenska Flygbranschen organiserar ca 100 företag med drygt 10 000 anställda. Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen,  inklusive motor- och petroleumbranscherna, samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.