Fackförbundet ST

Fackförbundet STs kommentar till höstbudgeten: Regeringens bästa budget hittills - men fortfarande saknas pengar

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 12:07 CEST

- Regeringen gör de största satsningarna hittills på exempelvis infrastruktur, arbetsmarknadsutbildning och forskning, vilket vi välkomnar. Däremot saknar vi fortfarande ett långsiktigt och hållbart sätt att räkna upp statsanställdas löner. Vi måste få ett rimligt lönesystem så att inte fler behöver sägas upp, säger Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST.

- Fortfarande saknas pengar på många områden och eftersom detta leder till färre anställda kan konsekvenserna bli allvarliga för individer och företag. Därför uppmanar vi regeringen att skrota förslaget om att spara ytterligare 6 procent på den statliga servicen vilket regeringen ska ta ställning till i december, säger Annette Carnhede.

- Vi efterlyser tydligare besked om framtiden, bland annat vill vi veta om infrastrukturen ska klimatanpassas och när regeringen ska nå målet om 1 procent av BNP till forskning. Vi ställer oss också mycket frågande till varför man dröjer ända till 2010 med utlovade kompetenssatsningar på statsanställda, säger Annette Carnhede.

För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST:
Malin Thalin, pressekreterare, tfn. 070-314 52 73

ST - fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas
uppdrag. ST har ca 100 000 medlemmar inom statliga myndigheter, verk, bolag
och statsunderstödda stiftelser. Vi har också medlemmar som arbetar i privata
företag.