Olof Palmes Internationella Center

Fackligt aktiva från Ryssland på besök i Stockholm

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2012 12:02 CEST

En grupp fackligt aktiva från Sankt Petersburg besöker nu Stockholm för att studera fackligt arbete i Sverige. De möter bland annat LO och IF Metall.

Gruppen kommer från organisationen Egida vars uppdrag är att ge rättsligt stöd till skydd för medborgares sociala rättigheter och arbetstagares rättigheter, juridiskt stöd till fackföreningar och andra icke-statliga organisationer, samt att informera om arbetstagares rättigheter. De arbetar även med arbetskraftsdiskriminering av gravida kvinnor och kvinnor med små barn.

Besöket består av 13 personer och äger rum mellan den 27 och 30 augusti. Deltar gör bland annat Svetlana Kostuchenko, vice president för den fackliga organisation som finns på IKEA i Sankt Petersburg, Sharifullina Rima, ordförande för Egida i Sankt Petersburg och Zhyiko Vjacheslav, ordförande för Pulkovo Airport trade union, Sankt Petersburg.

Under besöket träffar de bland annat LO, IF Metall och ABF. Deltagarna finns tillgängliga under hela besöket.

Laila Naraghi Coggiola
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Palmecentret är den svenska arbetarrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning. Demokrati, mänskliga rättigheter och fred är målen som dominerar verksamheten. Palmecentret och dess 27 medlemsorganisationer arbetar årligen med cirka 250 solidaritetsprojekt i hela världen för att ge människor makt att förändra sina samhällen, och därmed sina egna liv. Läs mer på www.palmecenter.se