Farmaciförbundet

Fackstyrelse utsedda för apotekskedjan Medstop

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2010 09:11 CET

Receptarien Gunilla Andersson från Borås blir ordförande för Farmaciförbundets nybildade företagsavdelning i apotekskedjan Medstop. På söndag tar Medstop över driften av de första apoteken i Sverige, och Farmaciförbundets nya avdelningsstyrelse är redan på plats.

- Det är en utmaning, inte minst att arbeta för att kompetensen bland våra medlemmar tas tillvara. En gedigen rådgivning till apotekskunderna är oerhört viktig, inte minst för att minska felanvändningen av läkemedel. Personalens kunskap är apotekens viktigaste resurs, därför är fortsatt kompetensutveckling en nyckelfråga för oss, säger Gunilla Andersson, som också är vice ordförande i Farmaciförbundet centralt.

- Medstop har aviserat att de vill satsa på kompetensutveckling och det är glädjande. Vi kommer givetvis följa att kompetensavtalet efterlevs.

Medstop tar över 62 apotek i Mälardalen, Göteborgsområdet och Malmöregionen. Farmaciförbundets avdelningsstyrelse finns också spridd i de tre regionerna. Nu påbörjas arbetet att även bilda klubbar på enskilda apotek.

- Vi i Farmaciförbundet jobbar för schysta och rättvisa villkor, både för våra medlemmar och för läkemedelskonsumenterna. Det kommer prägla vårt fackliga arbete även på Medstop, säger Gunilla Andersson.

Styrelsen Farmaciförbundet Medstop:
Gunilla Andersson, ordförande. Arbetsplats: nuvarande Apoteket Kronan, Allégatan 43, Borås. Mobil 0703 14 21 30, arbete 033 12 06 25, gunilla.andersson@farmaciforbundet.se
Annika Hedman-Green, vice ordförande & förhandlingsansvarig. Arbetsplats: nuvarande Apoteket Kronprinsen, Kronprinstorget, Malmö.
Gun Blomgren, kassör. Arbetsplats: nuvarande Apoteket Svanen, Hantverkaregatan 1, Katrineholm. Mobil 0702 50 08 65
Vanessa Taffo, arbetsmiljöansvarig. Arbetsplats: Apoteket Enen, Gamla Kronvägen 54, Partille. Mobil 0736 26 04 89
Jeanette Holmgren, webbansvarig/ledamot. Arbetsplats: Apoteket Strömstaren, Mölndals Torg 4, Mölndal.
Marianne Koutromichalis, ledamot. Arbetsplats: Apoteket Pingvinen, Tenstagången 25, Spånga. Mobil 070 749 68 30
Helena Hellström, ledamot. Arbetsplats: Apoteket Atlas, Simbagatan 23 Sickla, Nacka.

På söndag den 17 januari tar Medstop över driften av 21 apotek i och kring Stockholm. I Göteborg med omnejd sker det måndagen den 18 januari och Malmö med omnejd söndag den 24 januari.

Vid frågor, kontakta Farmaciförbundets pressansvariga Ewa-Maria Kriegholm. Tel 08 31 64 10, 070 685 33 05. Mejl emk@farmaciforbundet.se

Farmaciförbundet är apoteksbranschens heltäckande fackförbund med alla yrkesgrupper, som konsumenten möter på ett svenskt apotek, representerade. Våra medlemmar arbetar på öppenvårdsapotek, sjukhusapotek, kundcenter, dosenheter, distansapotek och inom branschens produktion och laboratorier.
Farmaciförbundet är ett medlemsförbund inom TCO, Tjänstemännens Centralorganisation.