Fältbiologerna

Fältbiologer Vandrar för Vättern

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2013 04:05 CEST

Östergötlands och Jönköpings fältbiologer vandrar från Vadstena till Gränna för att uppmärksamma frågan om den planerade gruvan i Norra Kärr. Vandringen, som äger rum mellan den tredje och nionde juni, kommer att innehålla flera stopp och aktiviteter. Vi avslutar med evenemanget Spela för Vättern på Vätterscenen i Gränna.

Genom Vandra för Vättern vill vi visa hur viktig Vättern är. Sjön försörjer 250 000 människor med dricksvatten. Om gruvan i Norra Kärr blir av kan ingen garantera att Vättern inte förorenas.

- Att ett företag tillåts riskera en så viktig dricksvattentäkt för att tjäna pengar har fått oss att undra vilka prioriteringar Sverige gör. Företaget som vill bryta här är kanadensiskt, så pengarna de tjänar kommer inte att stanna i Sverige. Vi rear ut våra naturresurser, och problmet är inte specifikt för Norra Kärr, säger Sally Fransson, Östergötlands fältbiologer.

Runt om i Sverige prospekterar gruvbolag som aldrig förr. Vi som är unga idag oroar oss över hur snabbt vi förbrukar jordens resurser på ett ohållbart sätt. Kommer det finnas några resurser kvar till framtida generationer? När Sverige ser ut som en schweizerost, då är det inte så roligt längre! Att förstöra natur och kultur för en kortsiktig industris skull, är inte hållbart.

Under vandringen vill vi lära oss om Vättern och dess omgivningar, och träffa människor som bor och verkar där. Fältbiologerna vill lyfta den här frågan från politikers bord till folket som bor på platsen. Vad betyder Vättern för dem? I Borghamn kan ni till exempel träffa oss på Bygdegården för att diskutera gruvfrågan, Ödeshögsborna bjuder vi in till musik- och grillkväll på Öninge camping och i Gränna blir det massor av musik på Vätterscenen i hamnen.

Programmet för vandringen finns på hemsidan vandraforvattern.se

Östergötlands och Jönköpings Fältbiolger. Medverkar gör även Aktion Rädda Vättern.

Maria Bergström 072- 507 64 68 marialenabergstrom@gmail.com

Sally Fransson 070- 628 20 67 sally_fransson@hotmail.com

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.