Fältbiologerna

Fältbiologerna demonstrerar i Jokkmokk för fast mark och rent vatten

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2013 08:24 CET

Fältbiologernas nystartade gruvnätverk kommer till Jokkmokk under marknaden för att delta i demonstrationen för ett gruvfritt Jokkmokk på lördag kl 13. Vi ska också planera för framtida kampanjer för fast mark och rent vatten.

Fältbiologerna är som rikstäckande förening för miljöengagerade ungdomar oroliga för den utveckling som sker över hela Sverige idag. Regeringen för en skoningslös politik för att öka utvinningen av ändliga resurser ur jordskorpan, till skada för miljö och framtida generationer. Många nya gruvor planeras, bland annat i Jokkmokk Tärnaby, Gränna och Västervik. Redan den 14 februari förväntas regeringen klubba en mineralstrategi som ska peka ut vägen för Sveriges kommande mineralpolitik.

-  Den politik regeringen för tar inte hänsyn till miljö och hållbarhet. Inte heller till lokalbefolkning eller ursprungsbefolkning. Vi vill tillsammans med lokalbor och samer demonstrera mot den gruvboom som hotar Jokkmokk, säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna.

-  En gruva är bland det värsta ingrepp man kan göra i naturmiljön och får konsekvenser för stora områden för lång tid framöver. Förgiftade marker och vattendrag är tyvärr ofta förknippat med gruvdrift. Det är med oro vi ser på den senaste gruvläckan i Talvivaara i Finland, vilket rankas som en av Europas största miljökatastrofer i modern tid, säger Maria Tranvik från Fältbiologernas gruvnätverk.

Demonstrationen på lördag kl 13 arrangeras av Fältbiologerna, Urbergsgruppen, Nätverket inga gruvor i Jokkmokk, RUSA (Rätten för Urfolket Samerna), Naturskyddsföreningen Jokkmokk, Jåhkågasska sameby, Sirges sameby, Tuorpon sameby, Sierri sameby och Udtja sameby. Vi kommer att ses utanför Folkets Hus och sedan gå i ett tåg genom Jokkmokk för att sluta vid Folkets Hus igen för tal och framträdanden.

Kontakt:

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna
070-8142082

Maria Tranvik, Fältbiologernas gruvnätverk

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.