Naturskyddsföreningen

Fältbiologerna ordnar begravningståg för vargarna

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 09:46 CET

Namn: varghane V0110/11 Född: 2008 Död 16 jan 2011 i Mellerud
Namn: vargtik, valp V0111/11 Född: 2009 Död 16 jan 2011 i Munkfors
Namn: alfahanne Lövsjö, V0092/11 Född: 2008 Död 15 jan 2011 i Vansbro.
Namn: vargtik, valp…..
R.I.P

På söndag den 6 februari genomför Fältbiologerna en manifestation mot 2011 års licensjakt på varg. Snart har 20 vargar skjutits och Fältbiologerna är upprörda över hetsjakten och sörjer de vargar som dödats.

- Ingenting, absolut ingenting rättfärdigar jakten på en vargstam på bara drygt 200 individer, säger Lovisa Nilsson, Fältbiologernas ordförande.

- När man ger tillåtelse att jaga varg som är på gränsen till utrotning måste vi fundera över om vi verkligen vill ha varg eller inte. Så som regeringen behandlar vargstammen kan man ju undra om målen med biologisk mångfald bara är tomma ord, säger Salomon Abresparr, arrangör av Fältbiologernas sorgemarsch.

Med 20 kistor i händerna - en kista för varje varg som skjutits - går Fältbiologerna i ett begravningståg genom Stockholm i helgen. Med yl och tal kommer vi att sörja vargarna och säkerställa att årets vargjakt blir den sista. Tåget samlas på Mynttorget kl 13.30 på söndag den 6 februari och går längs Kungsträdgården och Hamngatan upp mot Sergels torg. Vi räknar med att vara där 14.30 för att hålla tal.

För frågor kontakta:
Lovisa Nilsson, ordförande Fältbiologerna, 073-951 89 45
lovisa.nilsson@faltbiologerna.se

Salomon Abresparr, arrangör Fältbiologerna, 070-814 20 82
salomon.abresparr@faltbiologerna.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00