Fältbiologerna

Fältbiologerna sätter press på klimatförhandlingarna

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2013 07:56 CET

Nu har den första delegationen från Fältbiologerna anlänt till COP19 i Warszawa. Vi är på plats för att sätta press på förhandlingarna och demonstrera för ett ambitiöst, rättvist och bindande klimatavtal. Inför toppmötet anordnas en ungdomskonferens där vi kommer att delta. På konferensen träffas 500 ungdomar från hela världen för att lära sig om klimatfrågan, planera strategier och genomföra en spektakulär aktion på lördag.

I år är det nittonde gången FN anordnar sitt årliga klimattoppmöte och i år föll valet av plats på Warszawa. En stad i ett land som är av de stora kolländerna och i regel alltid blockerar klimatförhandlingarna. Men Fältbiologerna är också på plats i Warszawa för att samlas med den stora unga klimatrörelsen och kräva förändring.

I dagarna möts unga från inte mer än 500 ungdomar från 61 olika länder i Warszawa för att diskutera, lära sig mer och genomföra en stor aktion på lördagen. Aktionen anspelar på Polens självständighetsdag på måndag och kommer att filmas och lanseras då. Detta väntas få stor uppmärksamhet.

Utan ett starkt ungt civilsamhälle på plats är klimatförhandlingarna ingenting säger Alva Snis Sigtryggsson, Vice ordförande och på plats i Warszawa och hon fortsätter; Speciellt vi svenska ungdomar har ett viktigt ansvar att visa den svenska regeringen att deras fula spel för att slippa undan ambitiösa åtaganden inte fungerar längre.

Det är också viktigt att vi är här för att visa att vi står i solidaritet med de länder som redan drabbas av klimatförändringarna säger Caroline Jonsson, organisatör för klimatfrågor. Maktförhållandena i förhandlingarna är sneda och speglar varken hur jordens befolkning är fördelad eller hur människor drabbas av klimatförändringarna. Vi kommer göra allt för att lyfta fram detta snedda sneda maktförhållande och stärka de röster som behöver höras, precis som tidigare år.

Fältbiologerna kommer finnas på plats den första veckan av klimatförhandlingarna och ytterligare en delegation om 30 fältbiologer skickas för att delta i den stora demonstrationen lördag 16e november. Det väntas bli den största manifestationen för klimaträttvisa sedan COP15 i Köpenhamn 2009.

Vårt arbete går att följa här:

faltbiologernapacop19.wordpress.com

och på twitter:

@faltbiologerna

@alvasnis

@carroLjonsson

Kontakt:

Alva Snis Sigtryggsson, vice ordförande i Fältbiologerna

På plats i Warszawa

alva.snis.sigtryggsson@faltbiologerna.se

Caroline Jonsson, organisatör Fältbiologernas klimatnätverk

På plats i Warszawa

caroline.jonsson@faltbiologerna.se

Salomon Abresparr, Ordförande i Fältbiologerna

Kvar i Sverige

salomon.abresparr@faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.