Fältbiologerna väckte klimatfrågan i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2012 18:54 CEST

Här finns bilder att hämta från aktionen: http://faltbiologerna.se/pressmeddelanden/vi-vackte-klimatfragan-i-almedalen

Brevid en banderoll med texten "Vakna! Klimatet väntar inte" låg Fältbiologerna sovandes på madrasser med kuddar, täcken, pyjamas och väckarklockor mitt i Almedalen för att väcka klimatfrågan. Förbipasserande uppmanades att väcka den sovande klimatfrågan genom att gå fram och försöka väcka oss.

Bilderna i bildspelet är fria att använda. Klicka på bilderna för stor bild. Foto: Alva Snis Sigtryggsson.

Året är 2012 och det händer ingenting med klimatfrågan. Politikerna sover - alla sover! Nu är det dags att vakna och agera. Därför genomförde vi interaktiva sketcher där vi väcktes av väckarklockor och förbipasserande som vi uppmanade att också vakna och agera för klimatet.

Sedan klimattoppmötet i Köpenhamn 2009 har klimatfrågan somnat i samhällsdebatten. Men läget är akutare än någonsin. Utsläppen ökar och som Pär Holmgren sade under Åsa Romsons tal i Almedalen närmar vi oss nu en temperaturökning på 6 grader. Vi tycker ändå att det har varit alldeles för lite fokus på klimatfrågan under årets Almedalsvecka och därför genomförde vi den här aktionen. Det är dags för politikerna att vakna och agera. Klimatet väntar inte!

Vi sov och väcktes, sov och väcktes hela eftermiddagen tills hela Almedalen hade vaknat.

Kontakt:

Sara Vikström Olsson,
vice ordförande Fältbiologerna
073-423 79 50 sara.vikstrom.olsson@faltbiologerna.se

Följ vår Almedalsblogg: faltbiologernaialmedalen.blogspot.se

Fältbiologerna
Ute i naturen. Inne i miljödebatten.
Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.

faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.