Prison Island AB

Fängelseäventyret gör Europasuccé

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2017 16:13 CET

Prison Island är ett upplevelsekoncept som i korthet går ut på att lösa utmaningar i 20-30 fängelseceller (likt Fångarna på fortet). Ett äventyr som passar för alla åldrar och årligen genererar cirka 25 000 besökare per anläggning (i Sverige).

En konsumenttrend är att vi söker fler, närmare upplevelser på hemmaplan både på semestern och fritiden – och enligt analysföretaget Kairos Future kräver vi allt mer av innehållet i upplevelsen oavsett om vi bor i Stockholm, London eller Amsterdam.

Allt startade i Västerås 2004, med öppnandet av Arosfortet. 2014 bytte vi namn till Prison Island och satsade på franchiseverksamhet. 3 år senare finns vi på 17 orter i 6 länder och gör just nu succé runt om i Europa. Målet är att etablera 200 Prison Island-anläggningar inom de kommande åren och just nu etableras/planeras ett 20-tal nya över hela Europa.

Under året planeras nya anläggningar i bland annat Sverige, Finland, Norge och Holland.

Hur går det till när ett litet lokalt företag växer utanför Sveriges gränser? Hur säljer man något som inte är etablerat? Vad gör Prison Island unikt? Vad krävs av individerna i företaget? Vad är en rimlig vision?

Det är några av frågorna som vi tvingats att lösa under vår expansion.

Prison Island är ett upplevelsecenter för alla i åldrarna 9 - 99 år där det, likt tv-succén Fångarna på fortet, handlar om att samarbeta i lag och lösa stora som små utmaningar och samla så många poäng som möjligt. Till Prison Island är alla välkomna. Hit kommer gammal som ung, liten som stor, företags-kickoffen, barnkalaset, möhippan, kompisgänget, idrottslaget, skolklassen, familjefejden och släktträffen. Året om.

Prison Island är en svensk kedja som startade 2004 i Västerås och har sedan dess växt till en internationell äventyrskedja. Idag är Prison Island etablerat i 5 länder med ett 20-tal anläggningar, och har en mycket snabb fortsatt tillväxt. Prison Islands mål är att etablera minst 200 äventyrsfängelser runt om i världen, inom några år. Just nu öppnar vi nya Prison Island i flera länder i Europa.