Mercedes-Benz Sverige

Färg- och motorstarka bilnyheter från DaimlerChrysler på Genève-salongen

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 09:02 CET

Pressinformation från Mercedes-Benz - 2006-03-02

den här pressreleasen - och högupplösta bilder - hittar du även på http://www.dcpress.info

Nu släpps allmänheten in på bilsalongen i Genève. På mässan - som av många betraktas som den viktigaste i Europa eftersom den hålls på "bilneutral" mark, väntar en rad färg- och motorstarka nyheter från DaimlerChrysler. Från koncernens amerikanska gren, Chrysler Group, stoppar konceptbilen Hornet huvudet rakt in i den europeiska marknadens ilsknaste getingbo; småbilar med ordentlig plats för fyra personer.

Dodge, som re-introducerats i Europa i år, satsar helhjärtat på personbilssidan. I höst kommer femdörrars Caliber till Sverige med anti-sladd (ESP) som standard. Efter den följer en fyrhjulsdriven personbil med namnet Nitro. Andra modeller är under diskussion och den dag – om den dagen kommer? – Hornet presenteras som produktionsbil har Dodge ett lika brett som tufft personbilsprogram som alla ger "mycket bil för pengarna".

Minstingen inom DaimlerChrysler, smart, satsar - efter fjolårets rekordförsäljning på 143 000 nya bilar - helhjärtat på modellerna fortwo och forfour samt de motorstarka versionerna som görs av BRABUS. Konceptbilen smart crosstown indikerar att en ny version av smart fortwo är på gång. Det utställda exemplaret är för att bevisa smarts teknologiska framförhållning försett med hybriddrift; bensin- och elmotor. smart fortwo experimentbilar finns även med gas- respektive el-drift.

Vid sidan av de klarlackade smart fortwo edition nightrum i helsvart, edition red i helrött finns och edition grandstyle, som är en minibil i lyxutförande, står smart en forfour i grå matt lack. Men skenet bedrar. Det handlar inte om någon tillbakahållen personbil. Under huven ligger för första gången i en smart en motor på över 200 hästkrafter, 210 för att vara exakt.

Stark och ren

Hög effekt är också en rad Mercedes-modellers signum. På Genève-salongen väntar en historiskt förankrad sifferkombination. När trimningsföretaget AMG, som numera ägs av Mercedes-Benz, dök upp första gången hette modellen Mercedes 300SE 6,3. Den gången hade det då fristående AMG trimmat motorn och trots att bilen var en fullvuxen lyxbil gjorde den succé på racerbanorna runt om i Europa…

…den här gången har AMG själva skött hela utvecklingen av en motor på 6,3 liters cylindervolym. Resultatet är världens starkaste V8 med traditionell insprutning. Den är på hela 514 hästkrafter och har ett maximalt vridmoment på 630 Newtonmeter. I klartext betyder det att Mercedes CLS som först får denna motor accelererar från stillastående till 100 kilometer per timma på 4,5 sekunder.

Parallellt med CLS debuterar CLK 63 AMG Coupé och Cabriolet med samma grundmotor begränsad till 481 hästkrafter samt R 63 AMG med 510 hästkrafter.

På Genève-salongen premiärvisar Mercedes även andra motorer för kommande produktion. BLUETEC är samlingsnamnet för rening av dieselavgaser och i visas en CLS 320 BLUETEC, som är den renaste personbilsdiesel som existerar för närvarande. Andra generationen direkt bensininsprutning går i produktion i höst och först en CLS 350 CGI (Compressed Gasoline Injection).

För ytterligare information:

Sverker Dahl

E-mail: sverker.dahl@daimlerchrysler.com

Mobil: 0705 - 91 55 00

INTERNET - FRIA DIGITALA BILDER
Denna release kan laddas hem på Internet på adress
http: //www.dcpress.info

Här finns även bilder i
högupplöst format (10 x 15 cm/300 dpi/ca 600K/jpeg).
Bilder får användas fritt i redaktionella sammanhang.