Posten Frimärken

Färgstarka fåglar på likadana frimärken i Sverige och Hongkong

Pressmeddelande   •  Sep 18, 2003 10:57 CEST

Doppingar med busig tofsfrisyr, en lom med spöklik sång och en långbent skönhet i fågelvärlden ska i höst flyga ut över världen på frimärken från Sverige och Hongkong. Den 4 oktober ger Posten i Sverige och Hongkong ut likadana frimärken, tryckta av svenska Posten och graverade av dess berömde gravör Czeslaw Slania.

Fåglar är populärt på frimärken världen över. Eftersom både Sverige och Hongkong har nära
till vatten föll det sig naturligt att välja strand- och sjöfåglar som tema när tankarna på en gemensam frimärksutgåva tog form. De fyra frimärkena visar färgstarka fåglar av arter som lever i båda länderna: skärfläcka, storlom, skäggdopping och svarthakedopping.

Svenska Posten har en lång tradition av stålgravyr. Genom samarbetet kan Hongkong nu med dessa frimärken introducera stålgravyr som en nyhet i sin frimärksutgivning.

- Detta är en efterlängtad utgåva som vi tror kommer att glädja frimärks­intresserade både här hemma, i Hongkong och i många andra länder, säger Britt-Inger Hahne, chef för Posten Frimärken.

Czeslaw Slania är gravören med stjärnstatus i frimärksvärlden. På utgivningsdagen medverkar han när frimärkena presenteras i Hongkong. Kinas Sverigeambassadör och representanter för Hong Kong Post deltar samma dag i en frimärkspresentation på Postmuseum i Stockholm.

Det är inte första gången andra länders postföretag väljer att låta gravera och trycka sina frimärken hos svenska Posten. Tidigare samarbetspartners i Asien har varit posten i Kina, Singapore och Thailand. Australien, Vatikanstaten och Färöarna är exempel på andra länder vars postföretag under de senaste åren låtit trycka och gravera frimärken hos svenska Posten.

Frimärkena är tryckta i en kombination av ståltryck och fyrfärgsoffset. Dan Zetterström har tecknat frimärket Storlom och Killian Mullarney svarthakedoppingen. Övriga fåglar är avbildade efter foton. Ardre Lam, Hongkong, har stått för formgivningen. De svenska frimärkena har valören 10 kronor, portot för 1:a klassbrev till hela världen. Hongkongs frimärken har valörerna Hongkong $ 1.40, 2.40, 3.00 och 5.00.

Vid frågor kontakta:
Åsa Ivarsson, informatör, tel 08-781 54 96, mobil 070-980 51 41, e-post asa.ivarsson@pf.posten.se
Ingrid Eriksson, informatör, tel 08-781 54 41, mobil 070-980 06 96, e-post ingrid.eriksson@pf.posten.se

Digitala pressbilder finns att hämta på:

Fakta om frimärksutgåvan:

Utgivningsdag 4 oktober

Samutgåva Sverige-Hongkong, Kina - Strand- och sjöfåglar
De fyra frimärkena visar strand- och sjöfåglar av arter som förekommer i båda länderna: skärfläcka, storlom, skäggdopping och svarthakedopping. De fåglar som häckar i svenska vatten är vanligen flyttfåglar som övervintrar i Mellaneuropa eller Medelhavsländerna.

Skärfläckan (Recurvirostra avosetta) är en graciös vadarfågel med svartvit dräkt och långa ljusblåa ben. Den kan skådas längs svenska kuster där den gärna kliver omkring en bit ut från stranden med vattnet upp till magen. Med sin smala uppåtkrökta näbb känner den sig fram till sina byten.

Storlommen (Gavia arctica) är lätt igenkännlig på den svarta strupen och de svartstreckade halssidorna. Den finns i Sverige i fiskrika skogssjöar. Storlommens ödesmättade spelläte förknippades förr med döden och dess sång används ofta som kusligt effektljud på film.

Skäggdoppingen (Podiceps cristatus), Sveriges största dopping, häckar allmänt i sjöar och havsvikar. Runt huvudet bär den en "skepparkrans" av bruna fjädrar och på magen har den vackert silverglänsande fjädrar.

Svarthakedoppingen (Podiceps auritus) är en i Sverige ganska sällsynt fågel som kan skådas i småsjöar och dammar. Den har ett karakteristiskt utseende med ett brett rödgult band från näbben till nacken, där det bildar en tofs.

Czeslaw Slania - Världsmästare i frimärksgravyr
Czeslaw Slania kallas ofta världsmästare i frimärksgravyr för sin konstnärliga skicklighet, sin snabbhet och det faktum att han är den av världens frimärksgravörer som graverat flest frimärken och åt flest länder. Vid 82 års ålder har han graverat drygt 1060 frimärken åt sammanlagt 28 länder. Han är knuten till Posten sedan 1960 och svenska frimärken utgör största andelen av hans produktion.

Hongkong en av flera samarbetspartners kring frimärksutgivning
År 1997 blev Hongkong en speciell administrativ region i Kina och började då ta fram frimärken med helt egna motiv. Tidigare var det vanligast med brittiska monarker på bruksfrimärkena. I samutgåvan med svenska Posten introducerar posten i Hongkong stålgravyr i sin frimärksutgivning.

Tidigare samarbetspartners till svenska Posten i Asien har varit posten i Kina, Singapore och Thailand. Andra postföretag som under de senaste åren låtit trycka och gravera frimärken i Sverige är Australien, Vatikanstaten och Färöarna.

Frimärksfakta
Motiven i samutgåvan Sverige-Hongkong, Kina, Strand- och sjöfåglar är identiska i båda länderna. Endast valör och landsnamn skiljer frimärkena åt.
Förlagor: Den svenske ornitologen och konstnären Dan Zetterström har tecknat storlommen, den irländske ornitologen och konstnären Killian Mullarney svarthakedoppingen. Övriga fåglar är avbildade efter foton från Hongkongs jordbruksdepartement.
Formgivning: Ardre Lam, Hongkong
Gravyr: Czeslaw Slania, Sverige
Tryckmetod: 1 färg ståltryck + 4-färgsoffset.
Tryckeri: Posten Frimärken, Stockholm
Utgivningsform: Häfte med 4 frimärken
Valör: De svenska frimärkena har valören 10 kronor, portot för 1:a klassbrev till hela världen. Hongkongs frimärken har valörerna Hongkong $ 1.40, 2.40, 3.00 och 5.00.

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi cirka 20 miljoner försändelser. Med cirka 40 000 medarbetare och en omsättning på över 23 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten.

Besök oss gärna på www.posten.se.