Universal Music Sweden

Färgstarkt möte mellan Yuja Wang, Gustavo Dudamel och Simon Bolivar Orchestra!

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2014 14:25 CET

A little explosive but controlled and very communicative”, säger Yuja Wang om samarbetet med Gustavo Dudamel och Simon Bolivar Orchestra från Venezuela.

Energi, precision och spelglädje när de träffades för att spela in två Ryska pianokonserter i Caracas.Det är bara 3 år mellan pianokonserternas tillblivelse men skillnaden i perspektiv är hisnande. Den romantiska tillbakablickande Rachmaninov bredvid den energiske, no-nonsense, framåtblickande Prokofjev.

Rachmaninov’s väldigt populära pianokonsert nr 3 är den längsta, mest ambitiösa och tekniskt komplexa av alla hans konserter. Yuja Wangs har internationellt redan tidigare fått fantastiska recensioner för sina framföranden av konserten. Här smälter hon samman med orkestern och dirigenten Gustavo Dudamel, som han uttrycker det "som om vi spelade kammarmusik”.

Prokofjevs pianokonsert nr2 är intensiv och bitvis lekfull som är en rejäl utmaning för solisten särskilt första satsens lång kadens.

För att få ett litet smakprov kolla in nedan YouTube klipp: