Världsnaturfonden WWF

Färjerederier och krogar stoppar ålen på julbordet

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 09:58 CET

Alla stora färjerederier och allt fler restauranger nobbar ålen på sina julbord. Det visar en rundringning som Världsnaturfonden WWF gjort till rederier, krogar och fiskaffärer i Stockholm, Göteborg och Malmö. De som fortfarande säljer den hotade fiskarten är främst restauranger i Skåne och södra delen av landet samt vissa saluhallar.

– Trenden mot allt mindre mängd ål på julbordet är glädjande. Läget är akut och det är oerhört viktigt att ansvarsfulla krögare, restauranger och fiskaffärer kan bidra på sitt sätt för att rädda arten. Vi uppmanar nu alla att avstå från ålen på julbordet så att beståndet kan växa till sig, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Ålen är unik eftersom det bara finns en enda population i Europa som förökar sig i Sargassohavet utanför Bermuda. En liten spillra på cirka 1 procent finns kvar – jämfört med på 1970-talet då miljontals ålar vandrade upp i Göta älv till exempel. Arten är uppsatt på både EUs och Artdatabankens rödlista och har rött ljus i WWFs konsumentguide för fisk. Dessutom finns den på CITES lista mot handel med hotade arter. Fiskeriverket vill halvera fisket till 2013 och en svensk åtgärdsplan har klubbats. Men granskningar i bland annat Kalla Fakta och MiljöAktuellt har varit skarpt kritiska. WWF efterlyser en skärpning både vad gäller fisket och åtgärder så att ålen slipper fastna och dö i kraftverksturbinerna. I slutänden kan ett totalt fiskestopp vara det enda alternativet. Hittills har bara Irland och Norge infört ett sådant i Europa.

Sex stora rederier som deltagit i WWFs undersökning – Tallink Silja, Viking Line, Eckerölinjen, Birka Paradise, liksom Stena Line och Scandlines – har nu upphört att servera rökt ål. Det är en fördubbling jämfört med 2008 då tre rederier fortfarande hade ål på julbordet.

– Vi hoppas nu att fler aktörer på marknaden följer efter och fattar bra beslut för ålen. Det visar sig att ett ökat konsumenttryck ger effekt, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.

Bland restauranger och krögare märks en kraftigt ökad medvetenhet om läget för den hotade ålen. Ett exempel är Ulriksdals Wärdshus som från och med i år infört ett ålfritt julbord.

– Vi bestämde förra julen att sluta med ål från och med i år, efter en dialog med WWF. Vi var på gång tidigare men då gick det inte. Några blir självklart besvikna och klagar, men det är bara att bestämma sig. I stället utökar vi nu sortimentet med fler sill och laxsorter, säger kökschefen Johannes Stålhammar.

Saluhallar som Östermalmshallen i Stockholm och Feskekörkan i Göteborg säljer däremot ål fortfarande. De stora livsmedelskedjorna Axfood, ICA, Bergendalhlsgruppen och COOP har på ledningsnivå fattat beslut att inte sälja ål. Det kan däremot hända att enskilda ICA-handlare väljer att ta in den till sin butik.

Åltraditionen är starkast i södra Sverige, och flera restauranger i Skåne och på Öland fortsätter att erbjuda ål.

”Ålen hör julen till och kunderna frågar efter den”. ”Ja, jag känner till att den är rödlistad - köper inte jag, gör andra det i stället. Fisket försvinner inte.” ”Vi visste inte om att den är rödlistad. Jag vet att de vi köper ifrån är kontrollerat, helt ok att köpa, är några av kommentarerna.

Vissa hävdar att de säljer odlad ål – men det är inget annat än vildfångad ål som göds, enligt WWF.

– Det finns ingen ål för kommersiellt bruk som förökats i fångenskap och påståenden om ”ekologiska ålodlingar” är falsk marknadsföring, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.

För frågor, kontakta:

Inger Näslund, fiskeansvarig WWF

Tfn: 08-624 74 09, 070-105 30 57

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF

Tfn: 08-624 74 03, 070- 629 10 77

______________________________

FAKTA: WWFs rundringning i november 2009 omfattar ett 35-tal restauranger, rederier, livsmedelskedjor och saluhallar

Rederier:

Axfood

BergendahlsGruppen

COOP

ICA (kan dock inte garantera alla enskilda butiker)