Färjerederierna blundar för människohandeln

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2005 15:10 CEST

En 17-årig flicka från Tallinn kontaktades av män som ville att hon skulle prostituera sig i Stockholm. Flickan var i stort behov av pengar för att försörja sig och sin familj. Hallickarna ordnade en båtbiljett och i Stockholms frihamn blev hon hämtad av andra män som förde henne till en lägenhet.

– Transporten av kvinnor och barn som säljs för sexuella ändamål här i Sverige sker ofta med vanliga passagerarfärjor över Östersjön. Det är samma färjor som lockar med populära helgkryssningar till ett billigt pris, säger Tasso Stafilidis riksdagsledamot (v) med politiskt ansvar för de civilrättsliga frågorna.

Historien om den 17-åriga flickan som såldes i Stockholm av okända män är hämtad från en av polisens rapporter om människohandel. När hon efter flera veckor av prostitution ville återvända till Estland krävde hallickarna henne på pengar. Flickan är bara ett av många offer för den omfattande människohandel som sker i dagens Sverige.

– Det är vanligt att offret säljs till kunder redan på färjan. De här kvinnorna som ofta bara är barn utsätts för grova övergrepp. Färjerederierna blundar för det här problemet. Det är både oacceptabelt och upprörande. Man kan fråga sig om vanliga färjeresenärer vet om hur illa ställt det är. Det borde ingå i rederiernas eget intresse att samarbeta med polisen och ECPAT, säger Stafilidis.

Tasso Stafilidis har skrivit en motion om transportörers ansvar för trafficking under
den nyss avslutade allmänna motionstiden i riksdagen.

Kontakt:
Tasso Stafilidis, riksdagsledamot, 0703-76 04 03