LOVEFiLM

Färsk filmstatistik: Stieg Larsson räddade oss i kylan

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2010 13:35 CET

Kalla vinterdagar är den tid då vi allra helst kryper upp i soffan och tittar på film. Julen 2009 hade Sverige köldrekord. Frågan är vilka filmer vi valde att tina upp framför?

LOVEFiLM, Sveriges största hyrfilmsajt med 18 000 titlar har tittat i sin julstatistik från jul- och nyår. Svenskarna väljer hellre filmer de känner igen framför nya okända filmer. Stieg Larsson och breda familjefilmer gick hem allra bäst under kylan. Vi håller också på traditionen att det är ”barnens jul” – topplaceringar för både Harry Potter och Ice Age 3 indikerar att det är de små som fått välja.

Resultatet är följande:

1. Flickan som lekte med elden

2. Män som hatar kvinnor

3. Harry Potter och Halvblodsprinsen

4. Ice Age 3: Det våras för dinosaurierna

5. Baksmällan

6. Slumdog Millionaire

7. Änglar och demoner

8. Public Enemies

9. The Proposal

10. Australia

- Jullovet är traditionsenligt en tid då vi gillar att se film tillsammans med hela familjen så det är inte helt oväntat att breda filmer som Stieg Larsson-trilogin kapat åt sig både plats 1 och 2. Det är också glädjande att det är just svensk film som hamnar högst, säger Ira Gladnikoff, Nordenchef, LOVEFiLM.

LOVEFiLM är Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, med över 1 miljon medlemmar i Skandinavien, Storbritannien och Tyskland. Vi erbjuder våra 50 000 svenska kunder marknadens bredaste filmutbud på enklast möjliga sätt. Välj bland 18 000 titlar på www.lovefilm.se och få DVD eller Blu-ray portofritt hem i brevlådan eller streamat direkt till datorn. LOVEFiLM grundades 2004 och vi har rötter i Brafilm och Boxman. Vi älskar film och vi älskar andra filmälskare. Det är därför vi heter LOVEFiLM.