Ving Sverige AB

Färsk frukt och kaffe svenskarnas frukostfavoriter på semestern

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2017 11:32 CEST

Frukosten är ett viktigt mål för många under semestern och på hotellets frukostbuffé är det kaffe och färskpressad juice som vi helst dricker och färsk frukt samt ägg och bacon vi helst äter. Det visar Vings undersökning Resepanelen där 17 453 personer svarat på frågor om semester.

Nära 5 av 10 personer (46 procent) svarar att det viktigaste på frukostbuffén är färsk frukt. Andra populära alternativ är ägg och bacon (38 procent) samt yoghurt med müsli (29 procent). Däremot väljer många bort korvar, köttpålägg och pannkakor på frukostbuffén. Flest personer (44 procent) föredrar att dricka kaffe till sin frukost medan 31 procent föredrar färskpressad juice. Endast 6 procent dricker helst te och 4 procent champagne.

- Svenskarna är ett kaffedrickande folk och att man vill inleda dagen med en god kopp kaffe på semestern är inte förvånande. Många vill även ha en stor och lyxig frukostbuffé och på våra egna hotell Sunwing och Sunprime finns ett varierat utbud att välja mellan, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topp 10: Vad är viktigast på frukostbuffén? (flera svar möjliga)

1. Färsk frukt 46 procent

2. Kaffe 44 procent

3. Ägg och bacon 38 procent

4. Färskpressad juice 31 procent

5. Yoghurt och müsli 29 procent

6. Frallor 19 procent

7. Omelett 16 procent

8. Äggröra 14 procent

9. Färska grönsaker 13 procent

10. Ostar 9 procent

Om Resepanelen:

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 17 453 personer. Undersökningen genomfördes i maj 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information, kontakta: Anna Hagberg, informatör Ving, anna.hagberg@ving.se, tel 0709-513158.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.