Fagerhults belysning

Fagerhult förvärvar butiksbelysningsföretag i Frankrike

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 09:09 CET

Fagerhult förvärvar Eclairage Conseil Lyonnais (ECL) i Frankrike.För att ytterligare stärka sin position på den europeiska belysningsmarknaden och skapa en stark plattform i Frankrike, förvärvar Fagerhult i dag det franska butiksbelysningsföretaget ECL. En affär som kommer att bidra positivt till Fagerhultgruppens resultat per aktie för helåret 2007.

Fagerhultgruppen med cirka 1 600 anställda är Nordens största och en av Europas ledande belysningskoncerner. Vi utvecklar, tillverkar och marknadsför professionella belysningssystem för publika miljöer samt erbjuder sortiment för inredningsbelysning. Koncernen har säljbolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Holland, Tyskland, Estland, Ryssland och Kina. Tillverkande enheter finns i Habo, Örnsköldsvik, Varberg, Falkenberg, Borås och Åhus i Sverige, Manchester i England och i Suzhou i Kina. Gruppen, där Fagerhults Belysning, Ateljé Lyktan, Belid, Fagerhult Retail, LampGustaf Inredning, Elenco och Whitecroft Lighting ingår, omsätter cirka 2 000 MSEK. AB Fagerhult är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm, Mid Cap -listan.