Fagerhults belysning

Fagerhult fullföljer förvärv av det belgiska belysningsföretaget WACO

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2009 10:09 CEST

Fagerhult förvärvade 2007 50 % av aktierna i det belgiska belysningsföretaget WACO N.V med option att under 2009 köpa resterande 50 % av aktierna. Förvärvet fullföljs idag den 30 juni.

- Värdet av detta varumärke och produkterbjudande stärker Fagerhults marknadsposition över världen och vi ser framemot att bygga vidare på detta, säger David Francis, ansvarig för Fagerhults affärsområde butiksbelysning.

WACO utvecklar och tillverkar belysningsarmaturer för butiksändamål och andra applikationer med högt designinnehåll. Bolaget ligger i Baaigem, Belgien.

David Francis
Director Retail Lighting
E-post: david.francis@fagerhult.se

Johan Hjertonsson
CEO AB Fagerhult
E-post: johan.hjertonsson@fagerhult.se

Fagerhultgruppen med 2 000 anställda är Nordens största och en av Europas ledande belysningskoncerner. Vi utvecklar, tillverkar och marknadsför professionella belysningssystem för publika miljöer. Koncernen har säljbolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Irland, Holland, Frankrike, Spanien, Tyskland, Österrike, Estland, Polen, Ryssland, Dubai, Australien och Kina. Tillverkande enheter finns i Habo, Falkenberg, Borås och Åhus i Sverige, Manchester i England, Melbourne i Australien och i Suzhou i Kina. Gruppen, där Fagerhults Belysning, Ateljé Lyktan, Fagerhult Retail, Elenco, Eagle Lighting, Project Lighting och Whitecroft Lighting ingår, omsätter 2 800 MSEK. AB Fagerhult är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm, Mid Cap.