Fagerhults belysning

Fagerhult inleder MBL-förhandlingar i syfte att stänga tillverkningsenheten i Örnsköldsvik

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2006 11:14 CET

Belysningskoncernen Fagerhult har i dag inlett MBL-förhandlingar med de fackliga företrädarna med syfte att stänga tillverkningsenheten i Örnsköldsvik. Definitivt beslut om nedläggning väntas på nästa styrelsemöte den 13 december, då förhandlingarna förutsätts vara avslutade.

Fagerhultgruppen med cirka 1 600 anställda är Nordens största och en av Europas ledande belysningskoncerner. Vi utvecklar, tillverkar och marknadsför professionella belysningssystem för publika miljöer samt erbjuder sortiment för inredningsbelysning. Koncernen har säljbolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Holland, Tyskland, Estland, Ryssland och Kina. Tillverkande enheter finns i Habo, Örnsköldsvik, Varberg, Falkenberg, Borås och Åhus i Sverige, Manchester i England och i Suzhou i Kina. Gruppen, där Fagerhults Belysning, Ateljé Lyktan, Belid, Fagerhult Retail, LampGustaf Inredning, Elenco och Whitecroft Lighting ingår, omsätter cirka 2 000 MSEK. AB Fagerhult är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm, Mid Cap -listan.