Cityshoppa

Fakta kring svenskarnas spenderande på presenter - och länderna som spenderar mest på presenter

Pressmeddelande   •   Maj 01, 2013 19:06 CEST

Tradera publicerade nyligen en intressant undersökning kring på vilka skillnader det råder mellan svenskarnas spenderande på födelsedagspresenter per år beroende på vilket län man bor i. Vi har tittat på dessa siffror samt jämfört med statistik kring andra stora dagar för presenter, som studenten och mors dag, och avslutar med en internationell jämförelse.

I snitt lägger svensken 3055 kronor per år på att köpa födelsedagspresenter (vi ger i snitt presenter till sju personer vilket innebär att snittsumman för en födelsedagspresent är 427 kronor). Kvinnor spenderar något mer än män, och man spenderar mest pengar på födelsedagspresenter i Stockholm och minst i Uppsala (2680 kronor).

Tidigare undersökningar har visat att svensken lägger 500 kronor i snitt på bröllopspresenter, 2228 kronor på julklappar, 280 kronor för såväl Mors dag som Fars dag-presenter och 122 kronor på Alla Hjärtans Dag-present. Hur mycket vi ger på studenten, dop och konfirmationen finns det ingen officiell statistik på.

Läs mer om presenter för olika högtider.

En global jämförelse vad det gäller spenderandet på julklappar

Vi har inte hittat någon statistik på vilka länder som ger mest per år på presenter överlag, däremot hittade vi en undersökning från 2011 som var ett samarbete mellan flera internationella bolag som IMF och HSBC.

Den tittade på hur mycket pengar invånarna i olika länder lägger på julklappar per år. Listan toppas av Luxemburg som lägger 800 dollar i julklappar per person. Sedan följer USA, Irland, Schweiz och Storbritannien. Sverige var inte med i undersökningen men hade, enligt våra siffror, placerat sig i mitten tillsammans med Belgien, Ryssland och Finland.

Mest generösa i förhållande till inkomst är man i Sydafrika och Ukraina. Snålast? I Nederländerna till de amerikanska statistikernas stora glädje, eftersom enligt stereotypen är holländare snåla (att dela på notan kallas ju ”going Dutch”).

Cityshoppa.se är Sveriges mest omfattande, oberoende, shoppingsajt.