Docere Intelligence

​”Faktaresistens” präglar samhällsdebatten

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2017 11:09 CET

En ny trendanalys har publicerats på Buzzter, Sveriges största trendsajt. Trenden ”Faktaresistens”, uppmärksammar den tendens vi ser att fakta och sanning spelar allt mindre roll i samhällsdebatten. Desinformation sprids i dag med vindens fart och vi utsätts dagligen för information från tveksamma källor. Man kan konstatera att värdet av sanning har blivit ifrågasatt; betyder autentiska fakta ingenting längre? Det här har lett till att bristen på källkritik i allt större utsträckning debatteras. Det är inte först på senare tid som insikten om att allt på internet inte är sant har nått oss, men ett par särskilda händelser har lett till en flodvåg av desinformation. Det här har uppmärksammat den negativa trenden med faktaresistens.

En utveckling där alltfler blir faktaresistenta kommer att påverka företag och branscher. Det kommer bland annat att påverka utformning av budskap i media, reklam och annan kommunikation. Hanteringen av fakta, eller bristen av den, kommer att spela stor roll. Vi kan se fler konsekvenser av detta. Om hanteringen av vad som är sant eller inte tillåts få allt för stort utrymme riskerar konsumentens förtroende att minska kraftigt.

På buzzter.se kan du läsa mer om trenden och ta del av våra dagliga trendspaningar. Abonnenter på tjänsten har full tillgång till databasen med trendspaningar och –analyser.

För frågor kring trenden eller Buzzter, kontakta Jörgen Ramnelöv på jorgen.ramnelov@docere.se eller 070-863 13 60.

Buzzter är Sveriges största sajt för den som tidigt vill upptäcka trender. Här hämtar man inspiration från tusentals spaningar, strukturerade i 14 konsumentkategorier. Buzzter ger färska insikter om tjänster, koncept, idéer, beteenden och annat som sticker ut, och som kan komma att ha effekt på konsumentens handlingar.
www.buzzter.se