Matilda Creative

​Falling Feather & Ruby Zin, – viner med unika egenskaper

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2016 10:20 CET

2014, i ett designsamarbete med Laila Bagge, gjorde vinet Ruby Zin succé på den svenska marknaden. Mycket tack vare reducerade mängder histamin och garvsyra. Nu satsar Arcus Wine Brands, producenten som står bakom vinet, på en uppföljare med samma unika egenskaper. Vinet heter Falling Feather Ruby Cabernet, och finns sedan den 1 december tillgängligt i utvalda butiker på Systembolaget.

Histaminets bieffekter.

Det är främst i röda viner man kan finna histamin och garvämnen. Framförallt histamin kan vara källan till att man kan uppleva allergiliknande reaktioner såsom fläckar på halsen eller huvudvärk.

Ulf Bengtsson, docent på Sahlgrenska akademin som forskar på födoämnesöverkänslighet hos vuxna individer, berättar mer om histamin och dess bieffekter:

• -Just rödvin är en vanlig orsak till histaminreaktioner. För det första så innehåller rödvin i sig histamin som är en av flera bioaminer - enzymer. För det andra så hämmar alkoholen nedbrytningen av histamin i tarmen och ökar tarmgenomsläppligheten. Även om halterna av histamin i vin är förhållandevis låga kan reaktionerna var kraftiga då alkohol kan ha en förstärkande verkan. Röda viner innehåller generellt högre halter av histamin beroende på att de flesta av dessa har genomgått en andra, så kallad malolaktisk, jäsning.

Omfattande tester bakom framgången.

Producenten Arcus Wine Brands kan garantera att Falling Feather och Ruby Zin innehåller högst 1 mg histamin per liter. Att jämföra med vanliga rödviner som normalt innehåller 4-8 mg per liter.

Rött vin innehåller generellt mycket mer histamin än vitt vin, och kan vara det som vid konsumtion orsakar olika reaktioner. Garvsyra som ger strävhet åt framförallt röda viner, härstammar från druvans skal och kärnor samt från ekfaten. Arcus Wine Brands kan genom omfattande tester producera rödviner som har en lägre halt av histamin och garvämnen utan att för den sakens skull påverka den goda smaken. Falling Feather och Ruby Zin har båda en djup rubinröd färg med en len smak av mörka bär, mjuka tanniner, plommon och fat. Båda vinerna kommer från USA men skiljer sig åt när det gäller vilka druvor som använts.

Ulf Bengtsson berättar vidare angående forskning och framtiden kring histamin-intolerans, som ska förenkla konsumentens förståelse kring problemet:

• -Det skymtar nu nya möjligheter att objektiv mäta nedbrytningsförmågan i kroppen av histamin. Man kan mäta ett enzym som kallas diaminoxidas (DAO) i blod Dock krävs en hel del ytterligare forskning för att kunna tolka svaren av analyserna kring DAO. Analyserna utförs på Immunlab på Sahlgrenska i Göteborg. Denna forskning innebär förhoppningsvis att konsumenter så småningom kan förstå orsaken till symptomen, vilket idag inte är helt möjligt.

Kontakter och artikelnummer.

Artnr 72972 Falling Feather Ruby Cabernet 209 kr BiB, 75 kr/flaska

Artnr 76680 Ruby Zin 249 kr/BiB, 89 kr/flaska

För mer information var vänlig kontakta:

Christian Moberg, produktchef Vinunic på 070-895 03 55 eller christian.moberg@vinunic.se

Ulf Bengtsson, docent från Sahlgrenska akademin på 070-434 01 80 eller ulf.j.bengtsson@gmail.com

Sektion 3 är förmodligen Sveriges mest effektiva byrå inom event och varumärkesupplevelser. Genom att tänka utanför boxen har vi skapat ett företag vars struktur tillåter oss att hantera just ditt projekt på ett unikt sätt.
Oavsett om det gäller kreativitet, arbetsprocess eller genomförande är våra ledord transparens, hållbarhet och stolthet.