Falu Gruva

Falu Gruva lånar ut klädlager till Kompis Falun

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2018 12:21 CEST

Falu Gruva lånar ut en lagerlokal till den ideella föreningen Kompis Falun.

"Det är jättebra. Vi vill ha så många lokala samarbetspartners som möjligt - det är vi i Falun som tillsammans gör det här möjligt", säger föreningens ordförande Bert Blom.

BB och neonatalavdelningen, socialtjänsten, diakonin, privatpersoner och asylboenden. Vägarna för att kläder och skor som har skänkts till Kompis Falun ska nå dem som behöver hjälpen är många.

På bara tre år har Kompis Falun vuxit från en idé om en mötesplats för den som känner utanförskap till en förening som jobbar med många olika saker.

"Vi fick frågan om vi kunde ta emot kläder. På den vägen är det", säger Bert Blom.

Klädinsamlingen har inlämningsstopp på grund av flytten till ny lagerlokal. Framöver kommer föreningen att lägga ut önskelistor varje vecka på Facebook-sidan Kompis Falun Klädlagret.

Lagerlokalen vid gruvan kommer väl till pass för vinterkläder och -skor som delas ut till hösten

Anna Björkman, verksamhetschef vid Falu Gruva, är glad över att kunna stötta Kompis Faluns verksamhet.

"Vi är mycket imponerade över deras verksamhet och ideella kraft. Det är starkt att få vara en del av en verksamhet där människor vill hjälpa andra människor. Jag vill uppmuntra andra företagare i Falun att sträcka ut handen och hjälpa dem som behöver", säger hon.

Mer info: http://www.kompisfalun.com/

Falu Gruva äger, vårdar och visar ett industrihistoriskt område som består av dagbrott, gruva, skyddade kulturhistoriska byggnader och miljöer, kommersiella fastigheter, dammar, skog i och utanför Falun och ett interaktivt museum. På området erbjuds guidningar, program och event, pedagogisk verksamhet, företagsarrangemang, bed & breakfast, caféer, restaurang, hantverkare och butiker samt uppställningsplats för husbilar. Falu Gruva drivs sedan 2000 som en privat stiftelse och är ett av Dalarnas största besöksmål med 65.000 betalande besökare per år. Falu Gruva en del av Världsarvet Falun, sedan 2001 med på Unescos världsarvslista och anses så värdefull att det ska bevaras för alltid.