Yoddla

Falubaserad startup tar in 300’000 i såddkapital

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2015 15:46 CEST

Faluföretaget Yoddla AB tar in 300’000 kronor i en förinvestering från statliga Almi Invest. Pengarna ska användas för att etablera företagets produkt, ett onlinebaserat affärsstöd för små och medelstora företag, på marknaden.

- Idag har vi, efter ett par tusen utvecklingstimmar, en färdig produkt som vi är mycket nöjda med, säger företagets VD Jonas Grenfeldt. Nu handlar det om att ta Yoddla till marknaden så snabbt och effektivt som möjligt för att på sikt kunna utmana de etablerade affärssystemen på marknaden, fortsätter han.

Ovanligt med startups från Dalarna

Håkan Alfon är Investment Manager på Almi Invest. Han tycker det är spännande med teknikbaserade startups sprungna ur Dalarna.

- Yoddla har en mycket spännande produkt som helt klart fyller ett hål på marknaden. Tech-scenen är idag väldigt koncentrerad till storstadsregionerna. Jag ser väldigt positivt på att bolag som Yoddla väljer att starta och verka ifrån Dalarna, jag skulle vilja se fler liknade bolag som väljer Dalarna att etablera sitt företag ifrån för här finns både kompetens och resurser, säger Håkan Alfon.

Andra startups med dalaanknytning är bland annat företaget bakom appen Flarie, och Mina Tjänster som var med i Draknästet tidigare i år.

Yoddla är ett onlineverktyg som låter företag sköta kundhantering, projektadministration och fakturering i ett och samma verktyg. Vanligtvis brukar man få använda flera olika tjänster för att lösa de olika momenten, eller så får man betala ganska stora pengar för ett större affärssystem, menar Jonas Grenfeldt.

- Vi jobbar mycket med enkelhet för kunden. För ett lågt, fast pris varje månad får man full tillgång till alla funktioner i Yoddla. Vår målsättning är inte att vara det bästa projektverktyget någonsin eller det bästa CRM-stödet. Yoddla ska vara tillräckligt bra på allt, och vara bäst på att hjälpa företaget genom hela flödet från offert, via projekt och tidrapportering, till faktura, säger han.

Höga målsättningar

Verktyget saknar idag möjligheter för bokföring, något som företaget löst genom kopplingar till andra system. Idag finns till exempel en färdig koppling till den populära faktureringstjänsten Billogram, och under sommaren kommer en koppling till Fortnox bokföring.

- Innan årsskiftet ser vi också en koppling till Visma, och vi har också börjat diskutera direktkopplingar till exempelvis bokföringsbyråer, berättar Jonas Grenfeldt. På sikt är det inte osannolikt att vi tar in mer kapital för att kunna expandera i både Sverige och utomlands, avslutar han.

Yoddla AB drivs av Jonas Grenfeldt, som också arbetar som VD på kommunikationsbyrån Panang Kommunikation i Falun, och Andreas Bergman som är bosatt i Stockholm och arbetar som servertekniker och projektledare.

Kontakt:

Jonas Grenfeldt, Yoddla AB: 0733-663007

Håkan Alfon, ALMI Invest: 0706-588313

Yoddla är ett webbaserat affärsstöd för små och medelstora tjänsteföretag. Systemet är följer säljprocessen från CRM och lead, via offert och orderbekräftelse, genom projekt och tidrapportering, till faktura. Allt till ett lågt, fast pris.