Apotea.se

Familjeapoteket.se expanderar inför avreglering

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 09:50 CEST

Familjeapotekets grundare Louise Jansson och Susanne Söderberg som utnämnts till årets hetaste kvinnliga webbentreprenör har nu tagit in 7 miljoner i kapital genom nyemission. Kapitalet ska användas för att expandera och stärka bolagets position inför den kommande avregleringen av den svenska apoteksmarknaden. Familjeapoteket.se avser att bli Nordens ledande Internetapotek.

När företaget stängde sin nyemission räknade de hem 7 miljoner i kapital där majoriteten av pengarna kommer från Sjätte AP-fonden. Övriga investorer är IQube Holding och Fredrik Buch som även är bolagets styrelseordförande. Kapitalet ska användas för expansion, att vidareutveckla och förstärka bolagets position inför en avreglerad apoteksmarknad.

Susanne Söderberg, VD Familjeapoteket.se säger:

" Allt talar för att Apoteket förlorar sin monopolställning under nästa år och att det öppnar upp för nya aktörer att sälja läkemedel. Familjeapoteket.se är redan nu inne i en expansiv fas där vi växer både försäljningsmässigt, organisatoriskt och ständigt utökar sortimentet. Det känns fantastiskt bra att få in så starka och välrenommerade delägare. Kapitaltillskottet innebär att vi kan utveckla och stärka vårt koncept ytterligare och stå redo för en god fight på en avreglerad apoteksmarknad."

Företaget som grundades 2004 säljer egenvård på nätet. Många av produkterna förpackas i smarta paket för olika situationer i livet som t ex för första tanden, vänta barn eller för resan. På sajten finns också ett antal experter inom olika områden som kan besvara besökarnas frågor. När tidningen Internetworld utsåg Sveriges hetaste webbentreprenörer 2008 så kom grundarna till Familjeapoteket.se på en andra plats och blev därmed också de hetaste kvinnliga webbentreprenörerna.

För mer information kontakta:

Marknadschef Louise Jansson Telefon: 08-751 41 30, 0708-292255

E-mail: louise@familjeapoteket.se www.familjeapoteket.se

Familjeapoteket.se är det smarta hemapoteket som erbjuder både produkter och expertis på nätet. De produkter vi säljer har en vårdande, läkande eller hjälpande funktion. Många av dem är förpackade i finurliga kit för olika behov i livet. Varor som beställs före kl.13:00 levereras nästföljande vardag. Enkelt, smidigt och bekvämt. Familjeapoteket står redo för en avreglering av apoteksmarknaden för att även kunna erbjuda läkemedel. Vår mission är att göra det enkelt för barnfamiljen att handla egenvård. Vår vision är att bli Nordens ledande internetapotek.