Socialdemokraterna Östergötland

Familjehemsplacerade barn ska garanteras ett bra stöd. Socialdemokratiska riksdagsledamöter besöker Finspång på måndag

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2015 18:02 CET

Idag finns det många former för placering av barn och ungdomar som är i behov av särskilt stöd. Familjehem är en form av stöd, men kommunerna får allt svårare att hitta familjehem. Ett mellanting mellan de vanliga familjehemmen och HVB-hemmen är de konsulentstödda familjehemmen. Det är hem som kan ta emot barn med större behov där familjerna samtidigt får ett eget stöd genom konsulenter.

Behovet av fler familjehem har ökat, än mer på senare tid då fler ensamkommande barn också kommer till Sverige. Bolagen som erbjuder stöd och hjälp till de konsulentstödda familjehemmen tar bra betalt utan att det ställs några krav på kompetens eller tillstånd.

- Många företag är bra och seriösa men det finns undantag. Tyvärr har vi har inte tid att göra den granskning vi skulle vilja och det finns inga krav uppsatta för dessa bolag, säger Ulrika Jeansson (S), socialråd i Finspång.

Efter att Ulrika Jeansson och hennes kollegor i de tretton östgötakommunerna uppmärksammat länets socialdemokratiska riksdagsledamöter om frågan, har det nu skrivits en motion på ämnet.

- Problemet med de konsulentstödda familjehemmen är säkert ett problem över hela landet. Här bör regeringen se över om vi kan kräva tillstånd eller krav på kompetens för att ett företag ska få bedriva denna verksamhet, säger Teresa Carvalho (S), riksdagsledamot.

På måndag besöker riksdagsledamöterna Teresa Carvalho (S) och Eva Lindh (S) Finspång för att träffa socialrådet Ulrika Jeansson (S) och tala om problemet.

Media hälsas välkomna

Tid: 13.00, måndagen den 14 december

Plats: Kristallens Café, Bergslagsvägen 9, Finspång

Motionen går att läsa här:

För mer information:

Teresa Carvalho, 072-538 42 29