Familjen Dafgård

Familjen Dafgård förbereder julmaten: Klassisk Janssons Frestelse serverad på Leif Mannerströms vis

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 15:48 CET

”Vi arbetar hela tiden med att ta fram nya rätter som hjälper den moderna familjen att äta god och bra mat. Här tycker vi att den Janssons Frestelse som vi nu lanserar har en given plats. Det är roligt att vi nu kan erbjuda ännu en ny rätt i familjeförpackning och som för oss och många andra är en viktig tradition på julbordet” säger Magnus Dafgård, vice vd på Gunnar Dafgård AB.

Under en tid har Mannerström arbetat med utveckling av fonder och buljonger tillsammans med Familjen Dafgård. Ett samarbete som visat sig givande för båda parter och som nu fördjupas.

- Det är kul att jobba med ett företag som är stort nog att kunna tänka småskaligt. Det finns en lyhördhet och mottaglighet som är intressant, berättar Mannerström.

- Leif har en enorm kunskapsbas att dela med sig av och när han arbetar tillsammans med våra produktutvecklare föds en mängd spännande och intressanta idéer, förklarar Magnus Dafgård.

Ett första steg i det fördjupade samarbetet är en Janssons Frestelse på Mannerströms vis som lanseras lagom till jul.

– Jansson är en klassisk svensk rätt som har en självklar plats på julbordet, menar Mannerström.

Vidare förklarar Mannerström hur en Jansson skall tillagas och vikten av riktiga råvaror:

- En Jansson skall inte vara för tjock, håll den tunn för att få en något frasig yta. Utgå ifrån en fast potatis som bibehåller tuggmotstånd, ansjovis från Grebbestad, en riktigt god orökt kaviar och rikligt med grädde, avslutar Mannerström.

Rätten väger 600g och gräddas i ugn (60-65 min i ugn eller 35-40 min i varmluftsugn).

Priset i butik kommer att vara cirka 40 kronor.

Leif Mannerström är en av Sveriges främsta kockar. Han har utsetts till kockarnas kock tre gånger och haft stjärna i Guide Michelin i över tio år. Mannerström har flitigt delat med sig av sin kunskap genom utgivande av ett flertal kokböcker och senast uppmärksammad som domare i Sveriges mästerkock på TV4.

Om Familjen Dafgård
Gunnar Dafgård AB är Sveriges största familjeföretag i livsmedelsbranschen. Det grundades 1937 av Gunnar Dafgård. Yngste sonen Ulf är VD och barnbarnet Magnus vice VD. Företaget producerar, säljer och distribuerar frysta och kylda livsmedel för restaurang/storkök och konsumentmarknad. All egen produktion sker i fabriksanläggningen i den lilla orten Källby, belägen strax utanför Lidköping. Av våra marknader är 80% Sverige och 20% export. Företaget omsatte 2009
ca 2 miljarder sek och har ca 1000 anställda.