Familjen Dafgård

Familjen Dafgård lanserar en ny klassiker: Kålpudding på Leif Mannerströms vis

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 15:23 CEST

”Klassisk husmanskost ligger oss varmt om hjärtat och där har vår nya kålpudding en given plats. Vi har en lång tradition av tillverkning av kåldolmar och därför är det extra roligt att vi nu kan erbjuda ännu en kålrätt i familjeförpackning” säger Magnus Dafgård, vice vd på Gunnar Dafgård AB.

Efter en gemensamt framtagen Janssons Frestelse i slutet av förra året kommer alltså redan nu en ny rätt signerad Leif Mannerström från Familjen Dafgård.

”Husmanskost är återigen trendigt och kålpudding är en klassisk familjerätt som har en lång tradition på svenska middagsbord. Det är en rätt som blir mycket god när den tillagats på rätt sätt och jag tycker att den skall ätas tillsammans med potatis och lingon”, berättar Mannerström och fortsätter;

”Kålpuddingen skall vara saftig. Saftigheten får vi genom kål, buljong och skysås. Viktigt är också att toppa kålpuddingen med kål som är brynt tillsammans med sirap för att tillföra en god sötma”, avslutar Mannerström.

Rätten väger 1000g och gräddas 70-80 min i ugn/varmluftsugn.

Priset i butik kommer att vara cirka 65-70 kronor.

Leif Mannerström är en av Sveriges främsta kockar. Han har utsetts till kockarnas kock tre gånger och haft stjärna i Guide Michelin i över tio år. Mannerström har flitigt delat med sig av sin kunskap genom utgivande av ett flertal kokböcker och senast uppmärksammad som domare i Sveriges mästerkock på TV4.

För ytterligare information och produktbilder, kontakta:

Presskontakt, Tel: 0510-821 29, press@dafgard.se

Om Familjen Dafgård
Gunnar Dafgård AB är Sveriges största familjeföretag i livsmedelsbranschen. Det grundades 1937 av Gunnar Dafgård. Yngste sonen Ulf är VD och barnbarnet Magnus vice VD. Företaget producerar, säljer och distribuerar frysta och kylda livsmedel för restaurang/storkök och konsumentmarknad. All egen produktion sker i fabriksanläggningen i den lilla orten Källby, belägen strax utanför Lidköping. Av våra marknader är 80% Sverige och 20% export. Företaget omsatte 2009
ca 2 miljarder sek och har ca 1000 anställda.