Familjen Dafgård

Familjen Dafgård lanserar smarta gryn- och grönsaksmixer signerade GI-experten Ola Lauritzson

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 15:52 CET

Familjen Dafgård fortsätter att utveckla modern husmanskost och lanserar nu en serie frysta gryn- och grönsaksmixer. Tillsammans med GI-experten Ola Lauritzson har de tagit fram en serie rätter med långsamma kolhydrater för familjer som vill kunna laga en god, enkel och nyttig middag även när det är ont om tid. Alla tre mixerna är helt utan tillsatser och är lagade med råvaror som har långsamma kolhydrater för ett jämnare blodsocker. Basen i rätterna är dinkel, bulgur och matvete.

Den nya serien består av:

Dinkelmix (Dinkel, edamame sojabönor, brytbönor, röda kidneybönor, lök, svarta oliver och citron).

Bulgurmix (Bulgur, broccoli, edamame sojabönor, grillad paprika, solroskärnor, lök och vitlök).

Matvetemix (Matvete, grillad paprika, vita bönor, brytbönor, broccoli, pumpafrö och tomat).

”Vi arbetar hela tiden med att ta fram nya rätter som hjälper den moderna familjen att äta god och bra mat, och där tycker vi att de mixer vi nu lanserar tillsammans med Ola Lauritzson har en given plats. Det är roligt att vi nu kan erbjuda ännu fler nya rätter i familjeförpackning samtidigt som de matchar våra konsumenters efterfrågan på rätter med specifikt näringsvärde.” säger Magnus Dafgård vice vd på Gunnar Dafgård AB.

Rätterna värms snabbt och enkelt i stekpanna på medelvärme i 5-7 minuter. Krydda efter smak och servera gärna tillsammans med kyckling- eller fiskfilé och en god sås.

"De nya GI-mixerna är ett gott och nyttigt komplement till olika kött-, fågel- och fiskrätter. Och självklart kan man också äta dem som de är. Många efterfrågar vegetariska GI-alternativ, och nu finns de här", säger Ola Lauritzson.

Ola Lauritzson arbetar som kostrådgivare, författare och föreläsare. År 2004 gav han ut sin första bok om GI-metoden, vilket blev början på en omfattande sockerdebatt i Sverige. Olas – numera 14 böcker – är översatta till flera europeiska språk och har gjort Ola till en av Sveriges mest lästa fackboksförfattare.

Mixerna väger 500g och räcker för 2-3 personer.

Produkterna finns att köpa i handeln fr.o.m. den 7 februari och har ett cirkapris från 26 kr.

Om Familjen Dafgård
Gunnar Dafgård AB är Sveriges största familjeföretag i livsmedelsbranschen. Det grundades 1937 av Gunnar Dafgård. Yngste sonen Ulf är VD och barnbarnet Magnus vice VD. Företaget producerar, säljer och distribuerar frysta och kylda livsmedel för restaurang/storkök och konsumentmarknad. All egen produktion sker i fabriksanläggningen i den lilla orten Källby, belägen strax utanför Lidköping. Av våra marknader är 80% Sverige och 20% export. Företaget omsatte 2009
ca 2 miljarder sek och har ca 1000 anställda.