Stephen Hinton Consulting

Fanfaren i Farsta lanserar Hållbarhetsboden – ett initiativ inom växtplats Farsta för att väcka intresse kring miljöfrågor, inspirera till hållbar livsstil och hållbar miljö.

Press release   •   Jan 08, 2014 17:11 CET

Den 21 januari kl 14.00 inviger vi boden i Fanfaren, och bjuder in press, allmänhet och politiker i stadsdelen.

Farsta ska enligt ”Förslaget till Färdplan för ett Fossilbränslefritt Stockholm 2050” (miljöförvaltningen i Stockholm) bli fossilfritt år 2050. Januari 2014 öppnar Kulturförvaltningen en hållbarhetsbod för alla Farstabor som intresserar sig för miljö och hållbar utveckling. Framför Boden finns en stor Fot klistrad på golvet som representerar Farstabornas samlade miljöavtryck idag i form av fossila bränslen. I mitten av foten finns en figur som visar målet: Farstas fotavtryck nära noll år 2050.

Bli inspirerad
Hållbarhetsboden – är stället för Farstabor att informera och engagera sig, komma i kontakt med andra intresserade samt få reda på evenemang, ”Ut och Gå”- kartan, miljöpromenad, workshops, föredrag mm.

Vårens program presenteras i samband med invigningen. Bland annat får vi besök av författaren Archie Duncanson som agerar Doktor Miljö och bistår med diagnos och recept för olika miljöåkommor under temat Miljösmart och Plånbokssnål, lördagen den 8 februari.

Bidra
Hållbarhetsboden erbjuder många möjligheter för Ideella organisationer och andra aktörer med miljöengagemang att presentera sin verksamhet.  Det är bara att besöka biblioteket och lämna in information eller gå med i Hållabara Farsta social nätverket. http://hallbara-farsta.network-maker.com

Stephen Hinton, som är konsult för projektet, säger till Farstabor: ”Fundera på vad just Ni vill lägga in i Hållbarhetsboden, och hur Ni kan bidra till hållbar utveckling i Farsta. Vi kan till exempel tänka oss att företag lämnar några rabattkuponger på era miljövänliga produkter till besökare i Boden. Då hjälper Ni till att locka farstabor till Fanfaren och sprider miljöinspiration och miljövänliga produkter.”

Boden erbjuder 11 bokningsbara pass i veckan, med plats för informationsmaterial (boden), uppträdande (öppen scen) och föreläsning (föreläsningshörnet).

För mer information:

Socialt nätverk för Hållbarhetsboden:
Hållbarhetsbodens facebookgrupp  http://bit.ly/h-farsta

Fanfarens Facebook för evenemang:

Om Fanaren
Fanfaren Kultur Farsta är Farstas eget kulturhus. Här finns Biblioteket, Kulturskolan, Primaskolan och Café Americano. Fanfaren erbjuder öppen scen, utställningsmöjligheter och ordnar många kulturaktiviteter varje månad.

Fakta om boden:
2 x 2 m
Placering i Foajén i Fanfaren (ca 5000 besök/vecka)
Plats för 1-2 personer med stol, disk
Generöst med utrymme för informationsmaterial, varuprover, gatupratare mm.
I Foajén finns även föreläsningshörn samt öppen scen

KONTAKTINFO:

Kulturförvaltningen
Fanfaren
Farstagången 8
123 47 Farsta
08-508 30 521  stockholm.se

KONTAKTPERSONER:
Karin Kihlstenius, Stockholms stadsbibliotek  076-123 11 93
Stephen Hinton Consulting 073-031 16 25

Stephen Hinton Consulting helps organisations develop social and environmental strategies that help make the world a good place for people, whilst at the same time meeting financial obligations to owners and suppliers.This work involves  increasing the awareness of the  opportunities to fill real needs. We assist with creating and implementing, often together with partners, programs with instruments of change. This work falls often times under the categories of Corporate Social Responsibility (CSR), other times Sustainable Development.