Universal Music Sweden

Faråker följer upp succédebuten med nya singeln ”Apans sång”

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2015 08:39 CEST

Sonet / Polydor Sweden

Faråkers första album hyllades av kritikerna och paralleller drogs till Ted Gärdestad, Håkan Hellström och Jakob Hellman. Efter månader av tystnad släpps nu singeln ”Apans sång”. Faråker är tillbaka med besked.

När Faråker 2014 släppte debutalbumet ”Början på slutet” imponerade han på kritikerkåren. Med "Apans sång" fortsätter han att på ett genialiskt vis formulera knivskarpa texter om det själen bara längtar efter att skrika ut en varm sommarkväll. Olle Blomström berättar att låten skrevs direkt efter releasefesten för ”Början på slutet”:

- “Det var en kväll som slutade med att jag hamnade på en klubb på Stureplan och gick omkring med mitt gitarrfodral på dansgolvet. Jag sa till folk att jag jobbade som trubadur och blev bjuden på chartreuse. Låten handlar om att göra det man känner för och inte vad andra vill att man ska göra”.

Med nya singeln visar Faråker återigen var skåpet ska stå när det gäller svensk pop. Texten är medryckande, rak och ärlig och trycks fram genom vågen av träffsäkra och intensiva popmelodier. Bekymmerslöst borstas allt vemod bort och föser lyssnaren rakt igenom ett lyckorus.

"Apans sång" släpps idag den 10 juni och är första singeln från kommande EPn.

Följ Faråker på:

SPOTIFY