Miljöpartiet de gröna

Farligt godkänna effekthöjningar innan säkerhetsproblemen är lösta

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2009 14:45 CEST

Strålsäkerhetsmyndigheten har beslutat att Ringhals måste underkasta sig särskilda säkerhetsvillkor. Per Bolund, riksdagsledamot (MP) lämnar idag in en fråga till miljöministern om det inte är dags att skjuta upp ansökningarna om effekthöjning till dess att säkerhetsproblemen i svenska kärnkraftverk har fått en lösning.

- Svensk kärnkraft har allvarliga brister och den slappa säkerhetskulturen är rent av farlig. Under senare tid har allvarliga incidenter inträffat i såväl Ringhals som Forsmark. Samtidigt har regeringen förfrågningar om flera effekthöjningar på sitt bord. Det är rimligt att skjuta upp dessa beslut, säger Per Bolund.

- Svenska staten äger inte bara kärnkraft i Sverige. Även i Tyskland har brister upptäckts på ett kärnkraftverk som ägs av Vattenfall. Vattenfall borde snarast avveckla sitt ägande i tysk kärnkraft. Dessutom borde det preciseras i bolagsordningen att säkerhet alltid måste gå före lönsamhet. En sådan precisering verkar tydligen behövas, säger Per Bolund.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Per Bolund, 070-580 00 19
Annika Telestam Forsmark, pressekreterare, 070-230 55 52

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)

Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet