Sveriges Farmacevtförbund

Farmacevtföretagarna och Alliance Boots har tecknat intentionsavtal om potentiellt partnerskap kring apotek

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2010 10:54 CET

Farmacevtföretagarna och Alliance Boots har undertecknat ett intentionsavtal (letter of intent) om att eventuellt etablera en gemensamt ägd affärsrörelse i Sverige. Detta skulle möjliggöra för svenska farmacevter att driva apotek med Boots varumärke.
Farmacevtföretagarna och Alliance Boots har det gemensamma målet att skapa ett professionellt drivet privat alternativ som kan erbjuda bästa möjliga service för svenska kunder och patienter.

”Vi är mycket glada över att vi nu fördjupar diskussionerna om ett framtida samarbete. Alliance Boots är den bästa möjliga partnern för Farmacevtföretagarna och våra entreprenörer. Boots är ett ledande varumärke på apoteksområdet med ett brett produktsortiment och hög professionell standard”, säger Sverker Littorin, styrelseordförande Farmacevtföretagarna.

För ytterligare information:
Sverker Littorin, ordförande Farmacevtföretagarna, tel: +46 708 755 309
Sanam Conway/Zoe Farthing, Alliance Boots, tel: +44 1932 871569

Farmacevtföretagarna har bildats av Sveriges Farmacevtförbund för att säkerställa ett livskraftigt och innovativt småföretagande på en omreglerad apoteksmarknad. Apotek ägda och drivna av fria entreprenörer ger kunderna fler apotek, ökat öppethållande, utvecklad service samt bättre läkemedelsrådgivning.

Alliance Boots is a leading international pharmacy-led health and beauty group offering a wide range of products and services to our customers working in close partnership with manufacturers and pharmacists. Our two core business activities are pharmacy-led health and beauty retailing and pharmaceutical wholesaling. Alliance Boots is privately-owned and employs over 115,000* people. Its wholesale and distribution network serves over 140,000* pharmacies, doctors, health centres and hospitals from over 370* pharmaceutical wholesale distribution centres in 16* countries. We operate more than 3,200* health and beauty retail stores in nine* countries, of which just under 3,000* have a pharmacy.

The Boots brand is a key part of Alliance Boots strategy to maximise its value. The Group continues to develop its differentiated product offering, including an extensive range of Boots branded healthcare products, building on the brand’s excellent reputation for customer care and trust.
* Figures stated are as at 31 March 2009, are approximate and include associates and joint  ventures.