Farmaciförbundet

Farmaciförbundet protesterar mot nedläggning av Kundcentrum i Uppsala: Både anställda och konsumenter drabbas

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 16:00 CEST

- Det här är ett hårt slag mot våra medlemmar. Det är också negativt för läkemedelskonsumenterna som riskerar att få en sämre tillgång till oberoende läkemedelsinformation, säger Farmaciförbundets ordförande Carina Jansson.

200 anställda mister jobbet när Apoteket beslutat att lägga ned Kundcentrum i Uppsala. 44 av de drabbade är medlemmar i Farmaciförbundet. Farmaciförbundet reserverade sig redan den 16 maj mot förslaget som Apoteket ändå valt att besluta om idag.

- Samtliga fackförbund har reserverat sig, eftersom vi anser att beslutet inte kommer i rätt tid i förhållande till de politiska besluten om avregleringen, säger Carina Jansson.

Farmaciförbundet anser att ansvaret för den producentobundna informationen vid en avreglering ska föras över till Apoteket Service AB, det bolag som ska ha hand om viktig infrastruktur på den nya apoteksmarknaden.

- Vi måste värna konsumenten och tillse att det finns tillgång till läkemedelsinformation som står fri från ägare och tillverkare. Farmaciförbundet avvisar bestämt att redan nu nedmontera Kundcentrums verksamhet, innan vi vet hur informationen ska fungera på en avreglerad apoteksmarknad, säger Carina Jansson.

För ytterligare information:

Ordförande Carina Jansson, tel 070- 677 13 13

Kanslichef Åsa Norrman-Grenninger, tel 08-31 45 92, 070-620 74 71

Presskontakt Ewa-Maria Kriegholm tel 08-31 64 10, 070-685 33 05, emk@farmaciforbundet.se

www.farmaciforbundet.se

Pressbilder finns på webben under fliken Kontakt/press.

Farmaciförbundet är apoteksbranschens heltäckande fackförbund med alla yrkesgrupper, som konsumenten möter på ett svenskt apotek, representerade. Våra medlemmar arbetar på öppenvårdsapotek, sjukhusapotek, kundcenter, dosenheter, distansapotek och inom branschens produktion och laboratorier.
Farmaciförbundet är en Fair Union och ett aktivt medlemsförbund i TCO, Tjänstemännens Centralorganisation.