MaskinExpo Sweden AB

Fartfylld tävling på fullt Grävallvar avgörs på MaskinExpo

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2019 14:53 CEST

Grävskador på nedgrävd infrastruktur är ett stort problem för nätägare. De innebär också avbrott i viktiga samhällsfunktioner och är inte minst en risk för gräventreprenörerna. Grävallvar är ett oberoende branschinitiativ som verkar för att minska grävskador. På MaskinExpo lanserar Grävallvar Kunskapsbanken och utser Sveriges smartaste grävare.

I Kunskapsbanken kan gräventreprenörer hitta viktig information om hur grävskador kan undvikas.

– I hälften av fallen där ledningar skadas av en grävskopa saknas ledningsanvisning, det vill säga den dokumentation som anger var ledningar ligger, säger Roger Lundgren som är ansvarig och samordnare för Grävallvar.

Grävskador kostar 400 miljoner om året

Sammantaget kostar grävskador 400 miljoner kr om året. 300 miljoner är kostnaden för gräventreprenörerna i form av skadestånd. Dessutom tillkommer kostnader för stillestånd, försenade projekt med mera.

Kunskapsbanken lanseras med en tävling där vinnaren får titeln Sveriges smartaste grävare och får byta ut grävmaskinen mot en Ferrari för en dag.

För mer information, kontakta:
Roger Lundgren, press- & partneransvarig
Grävallvar
roger.lundgren@gravallvar.se
www.grävallvar.se

Om MaskinExpo

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se