Ehrenberg Kommunikation

Fartygsbyte i Scandlines Baltikumtrafik

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2005 15:11 CEST

För att klara efterfrågan på linjen mellan Nynäshamn och Venstpils i Lettland har Scandlines satt in fartyget M/S Petersburg att trafikera linjen. Detta betyder att fartyget M/S Fellow som tidigare trafikerade linjen, nu kommer att segla mellan Karlshamn och Ventspils istället.

Trafikomläggningen kommer inte att innebära några förändringar i tidtabellen då M/S Petersburg tar över M/S Fellows tidtabell och vice versa. Avgångsfrekvensen ändras inte heller vilket betyder att fartygen mellan Nynäshamn och Ventspils kommer att fortsätta avgå fem gånger i veckan i vardera riktningen. På linjen mellan Karlshamn och Ventspils avgår fartygen tre gånger i veckan i vardera riktningen.

Kapacitetsmässigt innebär fartygsbytet en ökning av lastkapaciteten mellan Nynäshamn och Ventspils med 40 procent till 1500 lastmeter och en ökning av passagerarkapaciteten från cirka 100 till 150 stycken.

Den 1 oktober ändrade Scandlines strategin i sin Baltikumtrafik, vilket innebär att trafiken koncentreras till Ventspils där en ny lettisk säljorganisation också inrättats.

Ytterligare information: Gert Jakobsen, press- och informationsansvarig, Scandlines Danmark A/S telefon +45- 40 453399 eller e-post gert.jakobsen@scandlines.dk