Nättidningen Payback / Payback Sverige

Fastighetsägare vittnar om polisens olagliga utpressningsmetoder!

Pressmeddelande   •   Aug 05, 2015 23:48 CEST

Polisen utpressar fastighetsägare för att vräka bikerklubb!

Jag driver min verksamhet i en ort i mellersta Sverige där jag är en relativt stor fastighetsägare. De flesta fastigheter jag äger hyrs ut till företag med krav på tillstånd för sin verksamhet såsom olika tillverkningsindustrier, företag som handhar olika farliga vätskor samt till företag inom utskänkningsbranschen. En fastighet hyr jag, sedan mer än åtta år, ut till en mc-klubb, en sådan klubb som bär ryggmärke. Jag ber om ursäkt för att jag är lite vag med mina uppgifter på sina ställen men jag har inte råd att ännu en gång utsättas för liknande behandling.

En dag kom det ett telefonsamtal från en högt uppsatt polisman på orten. Han talade bryskt om för mig att nu fick det vara slut med uthyrningen till mc-klubben xxx. Annars kunde jag räkna med problem från Skatteverket, specialgranskning av bokföring och deklarationer.

Å här kommer vi till det viktigaste; alla mina klienter skulle också få sina tillstånd av olika slag indragna. Det skulle han minsann bli man för!

Jag talade vänligt men bestämt för honom att mc-klubben xxx var en av mina bästa klienter. De hade i åtta år betalat sin hyra på dan´ och de hade dessutom renoverat och byggt till fastigheten så den nu var värd det tredubbla. Och att allt jag betalt var materialet. “Så jag har inte en anledning i världen att säga upp den klubben”!

Ja, valet är ditt så polismannen och slängde på luren i örat på mig. Dagen efter blev jag uppringd först av en av mina hyresgäster som berättade att han fått meddelande om att det inkommit en anmälan om att han sålt sprit och öl till minderåriga förra helgen. När han hade ringt och fått tag på ansvarig tjänsteman så hade han bara svarat att han skulle prata med mig. Jag visste vad det handlade om.

En kvart senare ringde hustrun och berättade att polisen stått parkerad utanför hennes butik hela dagen och att polismännen gjort ett flertal rundor in i butiken där de låtsades leta efter något gömt. Ett flertal kunder hade observerat polismännen och lämnat lokalen. När hon frågade vad de sysslade med, hade de bara svarat: Fråga din man. Han vet!

Så fortsatte det några dagar med dagliga samtal från hustrun och avbrutna av samtal från fler och fler av mina klienter som drabbats av olika problem med myndigheter. Klimatet hemma blev allt frostigare eftersom hustruns butik knappt hade några kunder alls. Mina hyresgäster blev alltmer förbannade på mig och rådde mig i allt skarpare ordalag att se till att “fixa problemet”.

Till slut blev situationen ohållbar. Jag ringde upp polismannen och bad dom irriterat upphöra med vad dom sysslade med. Han skrattade mig i örat och sa: Säg upp mc-klubben först, sen kan vi snacka!

Dagen efter åkte jag ut till mc-klubben och förklarade hela situationen. Presidenten lyssnade uppmärksamt, reste sig och sa: Vi förstår. Du har behandlat oss schysst i alla år, stått för allt material till ombyggnaderna å så. Vi har inte råd med att köpa kåken så det enda vi kan göra är att flytta. Du skall inte lida för att du hyr ut till oss. Ta fram kontraktet så skriver vi på att vi säger upp kontraktet. Vi har sex månaders avtalad uppsägningstid och under den tiden fixar vi en ny klubbkåk någonstans! Tack, sa jag bara och promenerade lättad ut därifrån med ett påskrivet kontrakt.

En timme senare fick jag tag på polismannen som bad mig faxa över en kopia på kontraktet vilket jag gjorde. Två timmar senare ringde han mig och sa: Då är ju allt ordnat. Jag har pratat lite med olika personer och dina andra hyresgäster kommer inte att drabbas av fler problem. Allt är ordnat! Det var väl inte så svårt!

Vad jag aldrig berättat för någon är att de sex månadernas hyra som mc-klubben betalade under uppsägningstiden, satte jag på en check och skickade till klubben efter deras avflyttning. I julas var jag och min fru bjuden på den trevligaste julfest jag någonsin bevistat. Var? Hos mc-klubben.

Varför skriver jag då detta? Jo för jag läste en uppmaning i en Paybackartikel till att träda fram och berätta om olika hot och påtryckningar man kan utsättas för även om man bara indirekt har med mc-klubbar att göra.

Då jag aldrig träffat på mera hederliga och ärliga människor än personerna i klubben jag hyrde ut till, känner jag ett ansvar att berätta denna sanna historia för en okunnig allmänhet. Och jag vill också säga att allt mc-världen säger om att polisen hotar enskilda fastighetsägare, utövar otillåten påtryckning via fingerade anmälningar, problem med tillstånd, hot om skatteproblem och liknande är sant! Jag vet, för jag har utsatts för alltihop!

“Att göra det man måste är att göra det man vill”

För fler vitnesmål: www.payback.name

Payback Sverige är en riksorganisation för bikers rättigheter vad avser alla former av trakasserier, förföljelser och övergrepp gentemot enskilda bikers och bikerklubbar så kallad negativ särbehandling på grund av föreningstillhörighet.

Payback är också en samnordisk bikerorganisation med representation i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Organisationerna drivs under namnen Payback Sverige, Payback Norge, Payback Danmark och Payback Finland. Organisationerna är självständiga enheter som tillkommit i avsikt att skapa en större styrka och tyngd gentemot media och politiker samt för att kunna utväxla information och erfarenheter emellan länderna på ett enklare vis. De olika ländernas Paybackorganisationer kommer också att samordna och driva gemensamma rättsliga mål och aktioner.

De respektive ländernas organisation finns alla representerade på MyNewsdesk samt har Nättidningen Payback som gemensam portal och officiellt organ.

Nättidningen Payback är en webbtidning vars huvudsakliga mål är att verka för att öka förståelsen kring och informera om bikerkulturen, dess olika företeelser och drivkrafter. Nättidningens adress är: http://www.payback.name