Fazer Bageri

Fazer Bageri utvecklar sitt ekologiska sortiment med Ekologiska Skepparhalvor

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 14:15 CEST

Efterfrågan ökar ständigt på ekologiska produkter. Därför erbjuder Fazer Bageri nu det goda, saftiga och rågbaserade brödet Skepparhalvor i ett ekologiskt utförande. De Ekologiska Skepparhalvorna är KRAV-märkta och Fazer Bageris andra ekologiska bröd på marknaden.

Fazer Bageri har uppmärksammat konsumenternas ökade efterfrågan på ekologiska varor. Bara under 2007 ökade försäljningen av KRAV-märkta produkter med 13 procent (ACNielsens trendmätning 2007).

­- Vi vill möta efterfrågan på ekologiska produkter, därför lanseras Fazers Skepparhalvor, som funnits på marknaden sedan hösten 1984, även som ett KRAV-märkt bröd. Vi arbetar löpande med att utöka vårt ekologiska sortiment och ett steg i den riktningen togs redan år 2000 då Fazers bageri i Lidköping anpassades för att kunna baka KRAV-märkta bröd, säger Annika Westby, marknadschef på Fazer Bageri.

Fazer Bageri i Lidköping var det första rikstäckande bageriet som blev miljöcertifierat (ISO 14001 är en miljöcertifiering som bland annat kräver att företag tar ansvar för att förhindra föroreningar av miljön samt även åtar sig ständiga förbättringar som en del av ledningens normala verksamhet) och uppfyller även de krav som ställs för att få baka KRAV-märkt bröd. Fazer Ekologiska Skepparhalvor är bakade på naturliga ingredienser och innehåller inga tillsatser.

Fazer Ekologiska Skepparhalvor har åtta dagars hållbarhet vilket är unikt på marknaden för bröd i traditionell brödförpackning. Brödet är bakat på fullkornsrågmjöl och surdeg vilket ger en mustig och karaktäristisk smak och en fin brödstruktur. Fazer Ekologiska Skepparhalvor innehåller även 9,5 procent fibrer och är nyckelhålsmärkta. Ett mörkt och saftigt bröd för hela familjen.

Fazer Ekologiska Skepparhalvor finns i butik nu. En påse innehåller sex stycken bröd som är fördelade i två (390 gram) och kostar cirka 20 kronor.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Annika Westby, marknadschef Fazer Bageri AB. Tfn 08-470 73 31,

mobil 0730-52 27 71, e-post: annika.westby@fazer.se

För produktprover och bilder:

Erica Wigge, Hill & Knowlton, mobil 0708-93 50 19,

e-post: erica.wigge@hillandknowlton.com

__________________________________________________

Fazer-koncernen

Fazer-koncernen fick sin början när familjeföretaget Fazer grundades år 1891. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster och bageriprodukter och har affärsverksamhet i åtta länder. Verksamheten baserar sig på kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete. Till koncernen hör tre divisioner: Fazer Amica, Fazer Bageri och Fazer Ryssland, som erbjuder smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer Amica är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och Baltikum med uppgift att erbjuda god mat och kundanpassade servicelösningar. Företaget verkar i Norden, Estland, Lettland och Ryssland. Fazer Bageri tillverkar färska och läckra bageriprodukter i Finland, Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Fazer Ryssland ansvarar för Fazers bageriverksamhet i Ryssland och är ett av de ledande bageriföretagen i Ryssland. Fazers viktigaste intressebolag är Nordens största choklad- och sockerkonfektyrbolag Cloetta Fazer. Fazer-koncernens omsättning år 2007 var ca 1,2 miljarder euro. Koncernen har ca 15 000 anställda.